Jak pozyskać klienta w e-commerce? Czy dla współczesnego konsumenta tylko cena ma znaczenie? Okazuje się, że nie – wymagania e-klientów coraz bardziej świadomych ekologicznie wychodzą daleko poza niską cenę, wygodę i dobrą obsługę. Zatem o czym powinien pamiętać e-sprzedawca?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak sklepy internetowe mogą wykorzystać trendy eko, zero waste i minimalizmu,
- kim są e-konsumenci świadomi ekologicznie i jak spełnić ich oczekiwania,
- jakie działania mogą zmniejszyć negatywny wpływ e-commerce i Twojego e-sklepu na środowisko,
- jak być bardziej eko w e-commerce,
- czym jest greenwashing i dlaczego powinieneś się go wystrzegać.
Jako społeczeństwo coraz bardziej zdajemy sobie sprawę z zagrożeń związanych z nadmiernym konsumpcjonizmem, wszechobecnym plastikiem i działaniem na niekorzyść środowiska, w którym żyjemy. Świadomość ekologiczna i obawa o przyszłość spowodowały, że jedne z najgorętszych trendów to bycie eko, zero waste oraz minimalizm. Wszystkie one mają wspólny cel: ochrona środowiska i dbanie o to, co jeszcze jest do uratowania.
Trendy te widoczne są również w e-commerce. Sklepy internetowe powinny się zastanowić, jak je wykorzystać w swoich codziennych działaniach oraz w komunikacji marketingowej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
E-konsumenci świadomi ekologicznie
Ekologiczne wybory e-konsumentów potwierdza raport „E-konsumenci w Europie. Barometr 2019”1, przygotowany na zlecenie DPDgroup. Wśród trzech wyróżnionych w nim grup konsumentów znajdują się właśnie e-konsumenci świadomi ekologicznie. To pokazuje, że współczesny e-commerce powinien podążać za ekotrendami.
Jak eco-friendly są sklepy?
Można wyróżnić trzy główne obszary, w których e-commerce może się przyczynić do dbania o środowisko naturalne:
- Sprzedaż produktów od lokalnych dostawców oraz takich produktów, które nie zagrażają środowisku naturalnemu. Trend lokalności jest szczególnie widoczny w wypadku jedzenia i mody.
- Korzystanie z ekologicznych opakowań i opakowań wielorazowego użytku, które można uzupełnić. Popularne staje się także produkowanie towarów, np. kosmetyków, w ekologicznych opakowaniach lub opakowaniach wielokrotnego użytku, które można uzupełniać albo oddawać do sklepu.
- Zrównoważona wysyłka towarów. Wysyłka zamówień oraz szeroko rozumiana logistyka to obszary, w których istnieją duże możliwości eliminacji działań niekorzystnie wpływających na środowisko. Wiele e-sklepów wysyła paczki w kopertach foliowych, a jako wypełniacz chroniący produkty przed zniszczeniem wykorzystuje folię bąbelkową, foliowe woreczki wypełnione powietrzem czy chrupki styropianowe. Ich największymi zaletami są niska cena i niewielka waga. Jednak można zaobserwować wzrost zainteresowania naturalnymi i biodegradowalnymi zamiennikami.
Obecnie powstaje coraz więcej firm produkujących ekologiczne opakowania i wypełniacze, z kolei sklepy z dumą chwalą się ich wykorzystywaniem. Foliopaki ze standardowej folii zastępowane są opakowaniami stworzonymi z biodegradowalnej żywicy na bazie skrobi, a wypełniacze – papierem makulaturowym, ścinkami z niszczarki do papieru czy rozpuszczalnym w wodzie skropakiem.
PRZYKŁAD
Ekologiczne pakowanie paczek wprowadził sklep Laplander.pl, który oprócz tego, że stosuje pudełka pochodzące z recyklingu oraz biodegradowalne wypełnienia, dopasowuje też wielkość pudełka do gabarytów towaru, aby zmniejszyć zużycie materiału pakowego.
Klienci są także coraz częściej zachęcani do zwrotu kartonów wysyłkowych, wypełnień czy opakowań po zużytych produktach. Nie muszą one pochodzić z konkretnego sklepu, do którego są odsyłane – wystarczy, aby były czyste i suche.
PRZYKŁAD
- Drogeria ekologiczna Better Land poza zachęcaniem klientów do zwrotu kartonów dodatkowo pokrywa koszty ich wysyłki.
- Coraz więcej sklepów (m.in. Answear.com i Zalando) pakuje zamówione produkty tak, aby opakowań można było ponownie użyć, np. do zwrotu towaru.
Dostawcy też chcą być eko
Świadomość negatywnego wpływu na środowisko i generowania śladu węglowego mają również firmy kurierskie, wspierające e-sklepy w zrównoważonej ekologicznie sprzedaży produktów przez internet.
PRZYKŁAD
Firma DHL wdrożyła program Green Logistics oraz inicjatywę GoGreen, w których ramach chce poprawić swoją efektywność ekologiczną. Jest także transparentna, jeśli chodzi o emisję CO2, i pozwala na obliczenie jej wielkości w przypadku pojedynczych paczek. DPD w Londynie z kolei dostarcza przesyłki za pomocą pojazdów elektrycznych.
W e-commerce można zaobserwować również dodatkowe działania wspierające ochronę środowiska, niekoniecznie związane z pakowaniem czy wysyłką towarów.
PRZYKŁAD
Od 1985 r. Patagonia.com przeznacza 1% zysków na dbanie o planetę. Dodatkowo w Black Friday w 2016 r. firma przekazała 100% zysków ze sprzedaży organizacjom zajmujących się wprowadzaniem pozytywnych zmian na Ziemi.
Zero waste i minimalizm w e-commerce
Z trendem eko wiążą się dwa pokrewne – zero waste (lub less waste) i minimalizm.
Podejście zero waste polega na jak największym ograniczeniu produkcji odpadów i zużycia zasobów. Dzieje się to dzięki wykorzystaniu w produkcji surowców wtórnych, ponownemu używaniu raz użytych produktów (np. pudełek do wysyłki towarów), a także tworzeniu z odpadków produkcyjnych nowych rzeczy.
Minimalizm z kolei jest odpowiedzią na konsumpcyjny styl życia. Polega na odrzuceniu wszystkiego, co zbędne, skupianiu się nie na liczbie posiadanych rzeczy, ale na ich jakości oraz hołdowaniu prostocie. Minimalistyczne podejście w e-commerce przejawia się głównie w designie samych sklepów, opakowań i pudełek. Firmy kierujące się minimalizmem zwiększają sprzedaż przez zwracanie uwagi klienta na najważniejsze elementy sklepu czy cechy produktu.
Minimalizm pozwala na odświeżenie produktów i koncentrowanie się na kluczowych punktach sprzedaży. Dzięki rezygnacji ze zbędnych rozpraszaczy, przeładowania tekstem oraz mieszanki wielu kolorów wzrok się nie męczy, a zakupy są przyjemniejsze. Kontrast w sklepie możesz uzyskać przez zastosowanie białego tła witryny i wyróżniających się wezwań do działania.
Greenwashing, czyli ekościema
Niestety, trend bycia eko i pozyskiwania w ten sposób sympatii klientów jest także wykorzystywany w mniej etyczny sposób. Bardzo często marki stosują jednodniowe akcje do pokazywania, że dbają o środowisko. Łączą się z klientami w ramach Dnia Ziemi, Godziny dla Ziemi czy sprzątania świata, ale jednocześnie nie zmieniają swojej standardowej działalności, która z ekologią często nie ma nic wspólnego, a co gorsza może źle wpływać na środowisko naturalne.
Takie nieuczciwe, „proekologiczne” praktyki są określane jako greenwashing i znane od ponad 30 lat. Dziś słyszy się o nich coraz częściej. Konsumenci oczekują od marek, aby wzięły odpowiedzialność za swoje działania i ich wpływ na środowisko. Oczywiście każda aktywność na rzecz środowiska jest wartościowa, ale jeśli wykorzystuje się ją do przykrycia codziennych poczynań tak naprawdę mu zagrażających, można to uznać za oszustwo.
Podsumowanie
Bycie eko w e-commerce nie jest łatwym zadaniem, dlatego cieszy fakt, że coraz więcej e-sklepów idzie w tym kierunku. To, jak ten trend będzie się rozwijał, tak naprawdę zależy od wymagań i presji konsumentów, a także wartości wyznawanych przez samych e-sprzedawców. Oczywiście okazje cenowe i promocje wciąż są jednym z głównych czynników motywujących do zakupów. Jednak zrównoważony i uwzględniający ekologię e-handel pozwoli przyciągnąć większą liczbę klientów i rozkręcić ten obszar sprzedaży.
WARTO DOCZYTAĆ:
1. „The Greenpeace Book of Greenwash”, dostęp online: .
1. „E-konsumenci w Europie. Barometr 2019” – raport DPDgroup, dostęp online: wwwdpd.azureedge.net/barometr-e-shopper-2019-pl.pdf.
2. „Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi” – raport Mobile Institute, dostęp online: https://s.mobileinstitute.eu/pub/GreenGeneration_WspolnieNaRzeczZiemi.pdf.