Polski e-handel tylko dla Polaków i tylko w Polsce? Jakże smutna to wizja. Na szczęście nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. W tym tygodniu specjaliści od e-commerce zwracają uwagę na to, co dzieje się na światowych e-commerce’owych rynkach i co to dla nas oznacza. Indie, Chiny, Turcja – warto poszerzyć perspektywę i z okazji jutrzejszego Święta Lotnictwa Polskiego spojrzeć na świat z góry, dojrzeć pojawiające się szanse.
Oczywiście w kraju również sporo się dzieje. O międzynarodowych graczach, którzy się u nas pojawiają i o nowoczesnych rozwiązaniach, które ułatwiają sprzedaż przez internet, mówią nasi eksperci…
Wojciech Zarzeka – e-commerce manager w RGB Elektronika – spojrzał na wschód, bliski i nieco dalszy…
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Spadek tureckiej waluty szansą na tanie zakupy w internecie
Ostatnie zawirowania na rynku walutowym, a w szczególności spadki tureckiej liry doprowadziły do dość specyficznej sytuacji, w której polscy kupujący zainteresowali się e-commerce znad cieśniny Bosfor. Elektronika, sprzęt AGD, a w szczególności produkty cyfrowe, takie jak gry, licencje na oprogramowanie czy też subskrypcje serwisów streamingowych, można zakupić w bardzo atrakcyjnych cenach.
Za przykład niech posłuży roczna licencja fotograficzna Adobe CC, którą można nabyć za około 200 zł przy polskiej cenie oscylującej w okolicach 145 EUR. W przypadku produktów fizycznych problemem może okazać się brak shippingu do naszego kraju oraz cła. Jednak nasi rodacy i na to znaleźli sposób, zamawiając produkty bezpośrednio do hoteli, w których spędzają swój urlop.
eBay.in przechodzi do historii – przynajmniej na razie
Pomimo hucznych zapowiedzi dalszego rozwoju i utrzymania ebay.in firma Flipkart, jedna z największych indyjskich spółek e-commerce odpowiadającej za około 30% tamtejszego e-handlu postanowiła zamknąć platformę.
Zakupiona przez Flipkart w 2017 indyjska część biznesu amerykańskiego giganta (eBay pozostał partnerem i udziałowcem) miała być okazją dla rozwoju handlu transgranicznego w Indiach, jednak partnerstwo nie przetrwało próby czasu.
Czynnikiem decydującym okazał się zakup 77% akcji Flipkart przez Walmart za, bagatela, 16 mld dolarów. Lider indyjskiego e-commerce ogłosił postawnie nowej platformy skupiającej się na handlu produktami odnowionymi, eBay natomiast zapowiada reaktywację ebay.in pod własnym zarządem.
Co te informację oznaczają dla Polskich sprzedawców? Szósta gospodarka świata, jaką są obecnie Indie ewoluuje, a globalne marketplace’y (Amazon już jest drugą siłą e-commerce w tym kraju) otworzą przed nami szansę na ekspansję i dotarcie do egzotycznego, lecz w moim odczuciu niedocenianego klienta. Efekt skali będzie w tym przypadku decydujący. Ponad miliard ludzi to grupa docelowa z gigantycznym potencjałem, w której na pewno znajdzie się miejsce dla e-biznesów znad Wisły.
About You wchodzi do Polski
Jeden z najprężniej rozwijających się e-commerców modowych – About You otworzył polską wersję sklepu internetowego. Firma, która po 4 latach od startu wyceniana jest na ponad miliard euro, wystartowała z zakrojoną na bardzo szeroką skalę kampanią marketingową realizowaną przez dom mediowy Value Media, łącząc e-marketing z kreacjami w mediach tradycyjnych. Czy firma zagrozi takim tuzom jak Zalando czy Domodi? Czas pokaże. Internetowe sklepy z odzieżą są niewątpliwie jednymi z liderów, jeżeli chodzi o wdrażanie nowych technologii, a zwiększająca się konkurencja powinna wpłynąć pozytywnie na cały krajowy e-commerce.
Marta Ogórkiewicz – CEO Koda Bots – sięgnęła wzrokiem aż do Chin…
Social commerce jak bumerang
Historię Groupona wszyscy znamy. Wydaje się, że temat już przestał ekscytować. Tymczasem Alipay (e-wallet od chińskiego potentata Alibaba) właśnie wprowadził opcję grupowych zakupów. Głównym motorem zmiany był sukces innego chińskiego gracza: Pinduoduo. To firma istniejąca od 3,5 roku, a będąca już 3 największą w Chinach platformą e-commerce (po Taobao i JD.com).
Skąd wziął się sukces Pinduoduo w obszarze – wydaje się – już dość mocno wyeksplorowanym? Chiński seryjny przedsiębiorca Colin Huang połączył siłę nabywczą dojrzałych kobiet, często decydujących o największych budżetach domowych, z możliwością zbierania grup zakupowych na WeChat (chińskim najpopularniejszym komunikatorze, w uproszczeniu odpowiedniku WhatsApp’a czy Vibera). Im większa grupa, tym większy rabat. Okazało się, że dzięki gospodyniom domowym i komunikatorom można zbudować 3 największy e-sklep w Państwie Środka.
Walmart dostarczy drugą Alexę
Walmart, największy amerykański retailer, któremu po piętach depcze Amazon, jeszcze półtora roku temu walczył ze złą prasą po ogłoszeniu planów zamknięcia ponad 250 placówek. Kilka dni temu sfinalizował zakup indyjskiego Flipkart (77% udziałów), posiadającego ok. 40% indyjskiego rynku e-commerce (cały rynek to 500 mln użytkowników – stan na czerwiec 2018 r.), za 16 mld dolarów. To największa transakcja przejęcia na rynku e-commerce.
22 sierpnia 2018 r. ogłoszono kolejną akwizycję Liv.ai przez Flipkart. To start-up, który dysponuje zaawansowanym rozwiązaniem speech recognition. Już dziś obsługuje 10 dialektów indyjskich. Całość bazuje na algorytmach sztucznej inteligencji oraz machine learningu. Flipkart wykorzysta to rozwiązanie m.in. do wyszukiwania głosowego.
Można kupować w chatbotach
Płatności w Messengerze póki co w Polsce nie działają i nie wiadomo, kiedy sytuacja się zmieni. Polscy przedsiębiorcy internetowi sprytnie obchodzą brak zintegrowanych płatności z komunikatorem i pozwalają na finalizację zakupu na wersjach mobilnych swoich stron WWW, wyświetlających się w Messengerze (przez tzw. „webview”).
Po pierwszych umożliwiających zakupy chatbotach na Messengerze w Polsce, które pokazały swego czasu Multikino czy Pizza Hut, coraz śmielej działają kolejni gracze. Prezentacja produktów w komunikatorze (np. Semilac) czy podgląd koszyka (Arena.pl ) pozwala na bardzo wygodne flow zakupowe. Kropkę nad stawia np. InPost, którego chatbot podpowie, kiedy przesyłka pojawi się u klienta.
Maja Wiśniewska – marketing specialist w SMSAPI.pl – skoncentrowała się na tym, co najbliżej polskich sprzedawców…
Sprzedawaj produkty przez Messengera
FastTony.es wprowadza możliwość sprzedaży produktów za pomocą sklepu w Messengerze. Z takiej opcji mogą skorzystać również mniejsze firmy. Proces zakupowy z perspektywy klienta wygląda jak komunikacja z chatbotem – klient rozpoczyna rozmowę, przegląda produkty, zapoznaje się ze szczegółami za pomocą przycisków, np. nazwa kategorii, szczegóły, kup teraz. Gdy zdecyduje się na zakup, przechodzi na stronę sklepu. Cała infrastruktura rozmowy jest połączona z platformą e-commerce, co daje także możliwości działań remarketingowych.
Trudności w adaptacji językowej sklepu
Twórcy Crazy Egg, narzędzia służącego do śledzenia zachowań użytkowników na stronie internetowej, podkreślają potrzebę skutecznej adaptacji językowej sklepów wchodzących na nowe rynki. Zwracają uwagę, że tłumaczenie „słowo w słowo” nie wystarcza. Tworzenie wersji językowej sklepu powinno być w pełni dostosowane do języka, zwyczajów konsumenckich i typowych zwrotów wykorzystywanych przez potencjalnych klientów. W każdym języku istnieją niuanse, które często znikają w tłumaczeniu, a takie niedoskonałości mogą znacząco zmienić kontekst opisu produktu lub kategorii.
WhatsApp udostępnia API firmom
WhatsApp udostępnia swoje API firmom, tym samym pozwala im na dotarcie do 1,5 mld aktywnych użytkowników ze 180 krajów. WhatsApp to jedna z najpopularniejszych aplikacji na świecie. Jak wynika z danych SimilarWeb, wraz z Messengerem należy ona do najpopularniejszych komunikatorów na świecie. Jedynie w Chinach przegrywa z WeChat i QQ, a w Rosji z Viberem.
Jeśli chcesz otrzymywać więcej rzetelnych informacji o e-handlu, zapisz się do naszego newslettera.
Allegro zmienia rynek e-commerce w Polsce
Dziś wystartowała nowa usługa o nazwie Allegro Smart! Płacąc 49 złotych na rok, będzie można skorzystać nawet z 365 darmowych dostaw. Dzięki sieci ponad 15 tysięcy paczkomatów i punktów odbioru usługa Allegro Smart! dostępna jest dla klientów w całym kraju. Allegro Smart! to kolejny pionierski krok w historii Allegro, który zmienia reguły gry w polskim handlu elektronicznym.
O Allegro Smart!
Koszt usługi zwraca się już po 6-7 dostawach. Allegro Smart! to obowiązkowy pakiet dla wszystkich świadomych konsumentów, którzy szukają na co dzień wygodnych i optymalnych kosztowo rozwiązań. Dla wielu klientów istotna jest właśnie wygoda korzystania z punktów odbioru i paczkomatów, które są zlokalizowane w dogodnych miejscach i które są dostępne o różnych porach.
Allegro Smart! oferuje również bezpłatne zwroty, a także inne dodatkowe korzyści jak specjalne oferty w strefie Smart! Okazje dostępne tylko dla klientów Allegro Smart! oraz dodatkowe Monety, dzięki którym zakupy na Allegro są jeszcze tańsze.
Allegro Smart! obejmuje zakupy już od 40 złotych od jednego sprzedawcy. Dzięki temu pakiet można wykorzystać do większości zakupów np. odzieży, kosmetyków, zabawek, książek, karmy dla zwierząt, akcesoriów ogrodowych czy samochodowych, nie wspominając o małym AGD czy elektronice. Usługa zawiera 30-dniowy darmowy okres próbny.
Paczki z zakupami z Allegro będą dostarczane do sieci skupiającej ponad 15 tysięcy punktów: paczkomatów InPost, oddziałów Poczty Polskiej, kiosków RUCH, stacji Orlen, lokalnych sklepów Żabka i Freshmarket. Usługa obejmuje także zakupy na Allegro dostarczane listami poleconymi Poczty Polskiej.
Klienci, którzy kupią pakiet Allegro Smart!, mogą już na starcie wybierać spośród ok. 30 milionów ofert dostępnych w serwisie, w tym z około 9 mln ofert w kategorii Książki, kultura i rozrywka, 7 milionów w kategorii Elektronika, 4 miliony w Modzie, 2 miliony w kategorii Dziecko i 3 miliony w kategorii Motoryzacja. Liczba ofert dostępnych w Allegro Smart! będzie wzrastać, kiedy kolejni sprzedawcy z Allegro dodadzą do swoich ofert metody dostawy objęte programem Allegro Smart!
Uruchomienie Allegro Smart! ma znaczenie nie tylko dla konsumentów. To również kolejny impuls wzrostowy dla polskiego e-commerce i w efekcie wsparcie dla rozwoju gospodarczego kraju. Spodziewany wzrost częstotliwości e-zakupów będzie silnym wsparciem dla 125 tys. polskich firm prowadzących sprzedaż na platformie. Dzięki Allegro Smart! sprzedawcy mogą udostępniać swoim klientom dostawy do ogromnej sieci 15 tysięcy paczkomatów i punktów odbioru na dobrych warunkach, które byłyby niedostępne dla większości z nich indywidualnie. W efekcie coraz więcej polskich przedsiębiorstw będzie w stanie rozwijać swoją aktywność w e-commerce i uczestniczyć w rozwoju cyfrowej gospodarki.
Ponad 90% konsumentów oczekuje personalizacji w kontaktach z markami
Według badania Personalization Pulse Check 2018 przeprowadzonego przez firmę Accenture, 91% konsumentów chętniej wybiera te marki, które ich rozpoznają i zapamiętują oraz proponują im dostosowane do ich potrzeb oferty i rekomendacje. Aż 83% badanych przyznało, że są skłonni udostępnić swoje dane, by otrzymać bardziej spersonalizowane usługi.
Zachowania firm, które są akceptowalne dla klientów, od takich, które naruszają ich prywatność, dzieli jednak cienka granica. Największym wyzwaniem dla marek jest kreowanie rozwiązań, które zapewnią klientowi wyjątkowe, zindywidualizowane doświadczenia, ale jednocześnie nie będą go przytłaczać.
Z badania Accenture przeprowadzonego wśród 8000 respondentów z 8 krajów (USA, Kanada, Niemcy, Francja, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania) wynika, że konsumenci są gotowi dzielić się swoimi danymi i rzadko czują, że firmy nawiązują zbyt osobisty kontakt, jednak tracą zaufanie, jeśli relacja wychodzi poza standardowe granice.
Prawie trzy czwarte konsumentów (73%) twierdzi, że żaden sprzedawca ani dostawca usług nie komunikował się z nimi w sposób, który byłby zbyt spersonalizowany. Jednak 27% spotkało się z podejściem, które było zbyt osobiste bądź inwazyjne. Ponad dwie trzecie (64%) osób z tej grupy zgłosiło, że czuły się niekomfortowo, ponieważ nie podali świadomie danych, których używała marka.
Za najbardziej inwazyjne rozwiązanie uznawane jest wykorzystywanie lokalizacji klienta do oferowania spersonalizowanych transakcji. 41% konsumentów przyznaje, że wiadomości od marek przychodzące w momencie, gdy fizycznie pojawiają się w okolicy sklepu, odbierają jako dziwne i niepokojące. Nieco więcej niż co trzeci konsument (35%) czuje się niekomfortowo, gdy w serwisach społecznościowych wyświetli mu się reklama produktów, które oglądał na stronie internetowej firmy.
Respondenci wskazali, że cenione przez nich taktyki stosowane przez marki to np. wysyłka wiadomości e-mail z przeprosinami po tym, jak zaoferują niskiej jakości usługę w sklepie lub w internecie (45%).
Z innego badania przeprowadzonego przez Accenture (Digital Consumer Survey 2018), w którym uwzględniono reprezentatywną próbę z Polski, wynika, że polscy konsumenci najbardziej skłonni są udostępniać następujące dane: płeć (53%), adres e-mail (48%) i data urodzenia (27%). Zdecydowanie mniej chętnie podchodzą do udostępniania linków do profili w portalach społecznościowych (6%), danych do płatności (6%) oraz lokalizacji (12%).
Ceneo.pl z nowymi narzędziami ułatwiającymi sprzedaż w sieci
Aplikacja do zarządzania sklepem, system tagowania. To tylko część nowych funkcji, jakie otrzymały sklepy korzystające z serwisu Ceneo.pl.
Listę nowych produktów otwiera Asystent Ceneo, czyli narzędzie, które pomoże nie tylko śledzić postępy sprzedaży, ale również oferty konkurencji. Dodatkowo pomaga właścicielom sklepów skuteczniej promować swoje oferty w serwisie Ceneo.pl.
Partnerzy zyskali wygodny dostęp do informacji na temat budżetu, pozycji swoich ofert, liczby ich odsłon a także opinii użytkowników na temat sklepu. Wszystkie informacje są dostarczane na bieżąco za pomocą darmowej aplikacji, a raz w tygodniu przesyłane newsletterem w formie raportu.
Za szybkie informacje dodatkowa szansa na sprzedaż
Ciekawą propozycją od Ceneo.pl jest też nagradzanie sklepów, które pomagają klientom znaleźć dodatkowe informacje o produkcie. Nie zawsze bowiem to cena decyduje o zakupie. Czasami potrzebne są dane, których producent nie przewidział. Serwis wprowadził nową funkcję, która nagradza sklepy za szybką odpowiedź na temat konkretnego produktu. Ten, który zrobi to jako pierwszy otrzyma przy swojej odpowiedzi przycisk, który przeniesie użytkownika do danego produktu w jego sklepie. W ten sposób użytkownik może docenić sklep za szybką i profesjonalną obsługę i kupić towar od niego.
System tagowania pomoże w pozycjonowaniu ofert
Sprzedaż w serwisie Ceneo.pl ułatwią również tagi, które mają wesprzeć sprzedawców w licytowaniu pozycji dla swoich ofert. Za ich sprawą serwis będzie też dzielił się ze sklepami swoimi rekomendacjami dotyczącymi bidowania. Wskazówki będą otrzymywały jednak tylko te sklepy, których oferty są atrakcyjne dla użytkowników i mają szanse niewielkim kosztem pojawiać się w czołówce wyników wyszukiwania.
Nowe narzędzia to kolejne działania wrocławskiego serwisu, które mają zwiększyć jego atrakcyjność wśród sklepów internetowych. Kilka miesięcy temu Ceneo.pl z myślą o nowych sklepach uruchomiło specjalny serwis informacyjny Biznes Ceneo. Przedstawia w nim nie tylko korzyści ze współpracy, ale też opisuje, jak w prostych krokach zadebiutować ze swoją ofertą w sieci i dotrzeć do klientów on-line.