Myślisz nad unowocześnieniem technologii, na której opiera się Twój serwis e-commerce, lub rozważasz wdrożenie aplikacji dla swoich klientów? Początek nowego roku to dobry moment na realizację tego typu przedsięwzięć. Jednak aby podjąć właściwą decyzję, trzeba się dobrze zapoznać ze wszystkimi dostępnymi rozwiązaniami. Dowiedz się, co to progressive web application, jak działa, dlaczego jest lepsza niż tradycyjne aplikacje mobilne i w jaki sposób może się przyczynić do rozwoju Twojej działalności.

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest progressive web application,
- na czym polega fenomen luki mobile (mobile gap),
- dlaczego PWA to game changer dla e-commerce,
- o czym należy pamiętać podczas wdrażania PWA.
Czym jest progressive web application?
W wielkim skrócie progressive web application jest aplikacją internetową, która pozwala użytkownikom na sprawne przeglądanie strony oraz realizację zamówień na urządzeniach zarówno mobilnych, jak i desktopowych. Powstała z wykorzystaniem technologii webowej i jest oparta na językach JavaScript, CSS oraz HTML. To najlepsza alternatywa dla responsywnych stron internetowych, a przede wszystkim odpowiedź na wciąż rosnące wymagania użytkowników, którzy oczekują jednakowej obsługi niezależnie od kanału sprzedaży, z jakiego korzystają.
Jak działa PWA?
W sposobie działania progressive web app na pierwszy plan wysuwa się niezawodność i szybkość obsługi. Użytkownik po wejściu na stronę otrzymuje możliwości utworzenia skrótu do sklepu na ekranie głównym swojego urządzenia w postaci ikony. Następnie wyświetla mu się serwis bez widocznego u góry adresu URL, zawierający wszystkie elementy sklepu – tak jak w przypadku strony otwartej w przeglądarce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
PWA dzięki swoim cechom umożliwia m.in. szybsze ładowanie witryny nawet przy niepewnym łączu, gwarantuje taki sam wygląd sklepu na dowolnym urządzeniu – komputerze stacjonarnym, tablecie czy smartfonie – oraz pozwala korzystać z serwisu częściowo w trybie offline (podobnym rozwiązaniem dysponują aplikacje typu Messenger, WhatsApp oraz Facebook, w których nawet przy wyłączonym transferze można przejrzeć część zasobów).
Dlaczego warto postawić na sprzedaż przy użyciu urządzeń mobilnych?
Z badań eMarketera wynika, że w 2021 r. sprzedaż w kanale mobile osiągnie poziom aż 72,9% całkowitej sprzedaży e-commerce i odnotuje zysk w wysokości 3,56 bln dol. To duży wzrost w stosunku do pięciu poprzednich lat – w 2016 r. ten przychód wynosił zaledwie 0,97 bln dol.
Jednak mimo tak optymistycznych założeń według danych Statisty współczynnik konwersji na telefonach komórkowych – chociaż użytkownicy spędzają przy nich dużo więcej czasu, co skutkuje wysokim ruchem w serwisach – jest prawie trzykrotnie niższy niż na komputerach. To fenomen tzw. luki mobile. Z czego on wynika?
Przyczyną jest wysoki stopień porzuceń koszyka spowodowany problemami z używaniem telefonu jako narzędzia do przeglądania sklepu internetowego (np. trudnościami w dodawaniu produktów do koszyka), niewielkim rozmiarem ekranu, który utrudnia składanie zamówienia w niedostosowanej witrynie, niestabilnością łącza oraz wolnym działaniem strony. To świetny przykład tego, dlaczego warto rozważyć wdrożenie PWA i zająć się rozwojem kanałów sprzedażowych na urządzeniach mobilnych – ich unowocześnieniem i optymalizacją zgodnie z oczekiwaniami klientów.
PWA a szybkość ładowania strony
Jedną z najważniejszych cech sklepu, które wpływają na to, czy użytkownicy chcą zrobić w nim zakupy, jest wspomniana już szybkość ładowania strony. Dzięki zastosowaniu PWA nie ma konieczności ponownego ładowania całej witryny.
Zachodzi jedynie „doładowywanie” i aktualizowanie poszczególnych jej elementów, które w danej chwili są istotne dla użytkownika (takich jak opisy i zdjęcia produktów czy stany magazynowe w aplikacji B2B).
Efekt? Użytkownik odnosi wrażenie, że gdy klika w konkretne miejsca, one już tam są. Nawet w przypadku słabego łącza zauważa płynne przejście na kolejną podstronę bez jej całkowitego przeładowywania, które ma miejsce na klasycznej stronie internetowej. Ścieżka PWA jest krótsza i gotowa strona pojawia się przed klientem od razu po włączeniu. Co więcej, PWA ułatwia również programistom prace nad rozwijaniem serwisu lub naprawą ewentualnych błędów.
Sukcesy firm po wdrożeniu PWA
Przykładem potwierdzającym opłacalność inwestycji w aplikację PWA jest działalność serwisu AliExpress.com, który osiągnął międzynarodowy sukces sprzedażowy. Firma nie była w stanie zapewnić w sieci tak szybkiego i angażującego doświadczenia korzystania ze strony WWW, które skłoniłoby do zakupów użytkowników mobilnych. Dlatego postawiła na własną aplikację mobilną. Niestety okazało się, że nie wszyscy odbiorcy byli zainteresowani jej pobraniem i zainstalowaniem, a nakłonienie ich do tego byłoby trudne i kosztowne. Platforma AliExpress zmieniła więc taktykę i zbudowała aplikację PWA kompatybilną z różnymi przeglądarkami internetowymi. Efekt? Aż 104% więcej nowych użytkowników we wszystkich przeglądarkach, 82-proc. wzrost współczynnika konwersji na iOS, 74-proc. wydłużenie czasu spędzanego na przeglądaniu strony niezależnie od przeglądarki.
Innym dużym graczem, u którego wdrożenie PWA przyczyniło się do wzrostu zysków, jest serwis Trivago. Okazało się, że użytkownicy częściej korzystają z niego za pośrednictwem urządzeń mobilnych niż komputerów. Trivago wprowadziło więc PWA, które zaoferowało użytkownikom wszystkie zalety klasycznej strony internetowej i aplikacji mobilnej. Dzięki temu firma odnotowała 150-proc. wzrost zaangażowania klientów, 97-proc. zwiększenie liczby kliknięć w ofertach hotelowych przez użytkowników PWA oraz osiągnęła to, że aż 67% osób, które wracają na stronę, kontynuuje przeglądanie witryny. To duży sukces, który przełożył się na miesięczny wzrost ruchu w serwisie do 155,6 mln UU.
O czym należy pamiętać podczas wdrażania PWA?
Jak w każdym projekcie, tak samo podczas wdrażania PWA trzeba podejść do sprawy w sposób analityczny – określić, co jest ważne dla Twojego serwisu, jakich zmian oczekujesz, które funkcje powinny się pojawić w nowej aplikacji i wreszcie: jak sprawić, żeby bez zarzutu współpracowała ona z innymi programami i narzędziami, z których korzystasz. Na pewno zwróć uwagę na:
- optymalizację zgodną z zasadami SEO – to ważne, ponieważ PWA dzięki działaniu na urządzeniach o wielu rozdzielczościach bardzo wysoko rankuje witrynę w wyszukiwarkach,
- skontrolowanie procesów zachodzących w aplikacji PWA – warto sprawdzić jej efektywność przy użyciu narzędzi analitycznych,
- zweryfikowanie modułów oraz funkcji niekompatybilnych z PWA – ta technologia jest dość młoda i trzeba być przygotowanym na to, że niektóre z modułów będzie trzeba napisać na nowo,
- aktualizacje – sprawdzenie, co zmieniło się w stosunku do poprzedniej wersji strony sklepu, i upewnienie się, czy nie zabrakło żadnego istotnego elementu,
- testy – przed oddaniem aplikacji użytkownikom należy przetestować ją z kilkoma zaufanymi osobami, żeby mieć gwarancję, że na ścieżce zakupowej nie pojawiają się błędy.
Pamiętaj o tym, że aby otrzymać w pełni satysfakcjonujące rozwiązanie, musisz uzbroić się w cierpliwość. Aplikacja PWA nie powstanie w ciągu kilku dni, ponieważ jest to proces wymagający dokładnego przemyślenia konstrukcji funkcjonowania narzędzia. Na szczęście wdrożenie nie jest bardzo czasochłonne i często zamyka się w okresie od 6 do 12 miesięcy.
PWA nie należy do najtańszych rozwiązań, jednak zwrot z inwestycji z pewnością wart jest swojej ceny. Koszt zależy od stopnia skomplikowania aplikacji i liczby funkcji, w które będzie ona wyposażona.