Tylko w Europie w ciągu ostatnich 10 lat liczba kupujących w internecie wzrosła średnio o 20%. Największe zwyżki w ostatniej dekadzie odnotowano w Estonii (+47%), na Węgrzech (+43%) oraz w Czechach i Rumunii (po +41%). W efekcie coraz więcej polskich e-sklepów decyduje się na ekspansję zagraniczną. Jej ważnym elementem jest dostosowanie się do zwyczajów konsumenckich w obszarze płatności, dostaw czy zwrotów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym charakteryzują się rynki e-commerce w Niemczech, Czechach, Słowenii, Finlandii, Chorwacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, na Słowacji i Węgrzech,
- jakie są ulubione metody płatności klientów na tych rynkach,
- jakie są zwyczaje konsumenckie w zakresie dostaw i zwrotów,
- czym warto pamiętać podczas ekspansji do poszczególnych krajów.
Po rekordowych pandemicznych latach udział polskiego e-commerce w ogólnej sprzedaży detalicznej nie rośnie już tak spektakularnie, a prognozy wskazują na stabilizację rynku. Aby konsekwentnie zwiększać obroty i popyt e-sklepu, zdywersyfikować biznes oraz uniezależnić się od sytuacji gospodarczej w Polsce, warto jak najszybciej zdecydować się na cross-border – rozszerzyć działalność w krajach, w których e-handel cały czas znajduje się na ścieżce znacznego wzrostu.
Sporo krajowych e-sklepów wciąż obawia się ekspansji zagranicznej. Tymczasem z danych Packety Poland – globalnej platformy logistycznej dla e-commerce – wynika, że średnio 8 na 10 e-sklepów, które zaczynają przygodę ze sprzedażą cross-border w jednym kraju, szybko rozwija działalność na kolejnych rynkach. Dane te potwierdza raport „E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border” z 2022 r. Zgodnie z nim tylko 10% ankietowanych firm, które w chwili badania działały w co najmniej pięciu krajach, nie dokonało w kolejnych 12 miesiącach ekspansji na nowe rynki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Polski e-commerce absolutnie nie odstaje od europejskich standardów, a często je nawet przewyższa. Dobrej jakości produkty, rozwinięta technologia, konkurencyjne ceny, różnorodne metody płatności czy dostawy – z tymi atutami rodzime e-sklepy mogą śmiało konkurować z innymi i szukać przewagi na międzynarodowym rynku.
Specyfika rynku e-commerce
Przed podjęciem decyzji o wejściu na zagraniczny e-rynek warto dokładnie przyjrzeć się jego specyfice i poznać preferencje klientów. Czym charakteryzują się poszczególne rynki i na co właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę? W zestawieniu prezentuję przydatne informacje, zebrane na podstawie doświadczeń Packety na rynkach międzynarodowych
Trendy
Według Eurostatu trzy najważniejsze kategorie produktów i usług zamawianych online w 2022 r. na poziomie europejskim to:
- odzież i obuwie (w tym akcesoria i sprzęt sportowy) – 42%,
- dostawy z restauracji, fast foodów lub w ramach usług cateringowych – 19%,
- uroda (kosmetyki, wellness) – 17%.
Wskazówka
Urządzenia mobilne to jeden z najpopularniejszych kanałów zakupów internetowych na rynku europejskim – blisko połowa wszystkich e-transakcji odbywa się za ich pomocą. Jeśli więc planujesz sprzedaż zagraniczną, zadbaj o mobilny lub responsywny e-sklep, który zapewni przyjazną nawigację i prosty proces zakupu.
Specyfika, trendy, metody płatności i zwyczaje zakupowe na wybranych europejskich rynkach e-commerce
Metody płatności
Przed otwarciem e-sklepu w nowym kraju należy dokładnie sprawdzić rynek choćby pod kątem preferowanych przez potencjalnych klientów form płatności: raz będą wybierać oni opcję za pobraniem, a kiedy indziej – płatność z góry.
Wskazówka
Jeśli klienci preferują różne metody zapłaty za zakupy, ważna będzie decyzja o integratorze płatności, który powinien być przyjazny i intuicyjny dla użytkownika sklepu internetowego. Możliwość wyboru i elastyczność to czynniki mające duży wpływ na powrót konsumenta do danego e-commerce.
Dostawy i zwroty
Szybka i niezawodna dostawa jest ważnym czynnikiem sukcesu w e-handlu, niezależnie od rynku, dlatego klientom należy zaoferować możliwie duży wybór wariantów w tym zakresie, aby spełnić ich oczekiwania.
W przypadku działalności cross-border e-commerce kluczowy jest wybór dostawców – powinny być to popularne i rozpoznawalne na danym rynku podmioty, których renoma przełoży się na zaufanie do zagranicznego sklepu.
Zapamiętaj
W większości krajów kupujący online spodziewają się, że paczka dotrze na miejsce maksymalnie w ciągu trzech dni. Dłuższe terminy dostarczenia przesyłek dopuszczalne są tylko w niektórych branżach i przy konkretnych rodzajach towarów, a także na obszarach oddalonych od większych miast. Aby zbudować lojalność kupujących, e-sklepy powinny też skupić się na oferowaniu łatwego i bezproblemowego procesu zwrotów, w tym jasnych i przejrzystych zasad oraz darmowych opcji powyżej określonych kwot zakupów.
Podsumowanie
Cross-border przestał być opcją, a coraz częściej staje się koniecznością, jeśli e-sklep chce sukcesywnie się rozwijać, zwiększać obroty i zyski. Innej drogi nie ma. Ekspansja zagraniczna to przyszłość polskiego e-commerce, ale można ją prowadzić z sukcesem tylko wtedy, gdy e-sklep dostosuje się do zwyczajów konsumenckich na obcych rynkach.