Nowy numer!

Zwiększaj sprzedaż dzięki strategii omnichannelowej.

Zobacz spis treści

Trendy w branży fintech na rok 2019

Początek roku, a zatem okres podsumowań, mamy już za sobą – nadszedł moment, w którym możemy śmiało spojrzeć w przyszłość! A skoro mówimy o przyszłości, to zdecydowanie nie możemy pominąć jednej z najszybciej rozwijających się branż, czyli fintechu. I choć wiadomo, że z prognozami (podobnie jak z postanowieniami) bywa różnie, koniecznie sprawdź najciekawsze trendy na najbliższe miesiące.

Trendy w branży fintech na rok 2019

Początek roku, a zatem okres podsumowań, mamy już za sobą – nadszedł moment, w którym możemy śmiało spojrzeć w przyszłość! A skoro mówimy o przyszłości, to zdecydowanie nie możemy pominąć jednej z najszybciej rozwijających się branż, czyli fintechu. I choć wiadomo, że z prognozami (podobnie jak z postanowieniami) bywa różnie, koniecznie sprawdź najciekawsze trendy na najbliższe miesiące.

Otwarcie banków na fintech

W minionym roku jednym z ważniejszych tematów w branży finansowej było wdrożenie zapisów PSD2, czego skutkiem jest między innymi ciążący na bankach obowiązek udostępniania rachunków płatniczych klientów internecie, przez tzw. API lub inny interfejs (np. open banking).

Unijna dyrektywa PSD2 to odpowiedź na funkcjonującą wcześniej PSD, wprowadzoną ponad dekadę temu. Nowe unijne przepisy znalazły odzwierciedlenie także w polskim prawie – ustawa o usługach płatniczych obowiązująca w naszym kraju od 20 czerwca 2018 r. dostosowuje krajowe regulacje właśnie do przepisów PSD2. Co zmienia ta dyrektywa? PSD2 to aż 93 strony tekstu, trudno więc ująć jej treść w jednym zdaniu. Warto jednak nadmienić, że reguluje ona takie kwestie jak sposób weryfikacji tożsamości użytkownika usług płatniczych przez dostawcę tych usług.

Biometria

Chociaż biometria sama w sobie nie jest aż taką nowością, można powiedzieć, że w 2018 r. w branży finansowej trafiła „pod strzechy”. Dziś jest to dla nas codzienność, głównie dzięki wejściu na polski rynek usług Apple Pay i Google Pay. Mimo to w dalszym ciągu nie wykorzystujemy pełni możliwości, jakie daje nam biometria, co – jeśli spojrzeć na tempo rozwoju technologii – ma szansę się zmienić w najbliższym czasie.

Blockchain i sztuczna inteligencja rosną w siłę

Sztuczna inteligencja już w 2018 r. udowodniła nam, że świetnie się rozwija i szybko wkracza do naszego codziennego życia, w którym staje się standardem. I świetnie – w końcu o to chodzi, żeby technologia była jak najbliżej nas! Sztuczna inteligencja to przecież nie tylko roboty humanoidalne, takie jak Sophie, lecz także (a może przede wszystkim?) rozwiązania używane w aplikacjach, dzięki którym nasze sprzęty są tak spersonalizowane.

Czy rok 2019 będzie należał do blockchaina? Ta technologia rozwija się coraz lepiej i zdecydowanie nic nie wskazuje na to, aby miała zwolnić.

Programy lojalnościowe

Do całkowitego zniknięcia gotówki z rynku potrzebujemy zdecydowanie więcej czasu niż rok, mimo to alternatywne metody płatności powoli odsuwają ją na drugi plan. Według prognoz specjalistów w 2019 r. coraz częściej będziemy korzystać z programów lojalnościowych. „American Banker” przewiduje, że sprzedawcy skupią się przede wszystkim na wdrażaniu nowych technologii w programach lojalnościowych, co może przełożyć się na ich popularyzację.

I choć w Polsce programy lojalnościowe nie są jeszcze tak popularne jak na Zachodzie, być może właśnie przyszły rok będzie czasem, w którym zaczną odgrywa u nas taką rolę jak np. w USA.

Inteligentne aplikacje

To, że aplikacje są przyszłością, wiemy już od jakiegoś czasu. Miniony rok tylko utwierdził nas w przekonaniu, jak dużą rolę w naszym życiu odgrywają smartfony i apki. To właśnie w 2018 r. do Polski weszły elektryczne hulajnogi wypożyczane na minuty, na rynku umocnił się carsharing (dzięki coraz większej popularności takich marek jak Trafficar), a także pojawiły się kolejne systemy oparte na modelu, który wdrożył Uber. Co łączy te nowinki? Oczywiście do korzystania z nich niezbędna jest aplikacja mobilna! Rynek będzie się dalej rozwijał w tę stronę, a dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji aplikacje będą uczyły się naszych zachowań jeszcze dokładniej, by coraz lepiej spełniać nasze oczekiwania.

Koniec plastiku? Jeszcze nie w tym roku!

Szybki rozwój płatności mobilnych pokazuje, że prędzej czy później rozstaniemy się z kartami płatniczymi. Z prognoz na najbliższy rok wynika jednak, że 2019 nie będzie rokiem, w którym wyrzucimy portfele do kosza na dobre. Pilotażowy projekt dokumentów w wersjach cyfrowych, duża popularność usług Google Pay i Apple Pay, a także Blika, powodują, że portfel przydaje się nam coraz mniej. Mimo to na ostateczne rozstanie trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

Czipy wszywane pod skórę?

Przykład popularnego festiwalu Open’er, na którym od jakiegoś czasu dopuszczalne są wyłącznie płatności bezgotówkowe (w tym stworzone na potrzeby wydarzenia opaski) pokazuje, że powoli przyzwyczajamy się do świata bez gotówki. A co gdyby tak pójść o krok dalej i opaski zamienić na … czipy?

Mikroczipy mają już sporą rzeszę zwolenników w Szwecji. Tak duża ingerencja w nasze ciało może jednak budzić obawy, zarówno dotyczące wpływu urządzenia na organizm, jak związane ze sferą moralną – z naszą prywatnością.

Nie sposób jednak nie zadać pytań: „Czy tak będą wyglądały płatności przyszłości? Czy za jakiś czas posiadanie czipa stanie się tak samo obligatoryjne i normalne jak chociażby posiadanie konta w banku?”.

Bez obaw – w najbliższym czasie z pewnością nie będziemy musieli wszczepiać sobie mikroczipów, ten epizod z serialu „Black Mirror” mamy jeszcze przed sobą. A jak będzie w przyszłości – czas pokaże!

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę