Piki i spadki sprzedaży w e-commerce

Dowiedz się jak sobie radzić z sezonowością w e-handlu.

Zobacz numer

Szybkie i bezpieczne doręczenia, czyli co powinna oferować profesjonalna firma kurierska

Dla 72% klientów sklepów internetowych już w momencie finalizowania transakcji jest bardzo ważne, która firma doręczy zamówienie. Z kolei 38% przyznaje, że świadomość ta daje gwarancję dobrych zakupów, a zatem ułatwia proces decyzyjny. Wyniki badania DPDgroup „Barometr E-shopper 2018”1 potwierdzają, że sprawność i bezpieczeństwo dostaw – a zatem odpowiedni wybór firmy kurierskiej – istotnie wpływają na zadowolenie klientów sklepu internetowego.

Szybkie i bezpieczne doręczenia, czyli co powinna oferować profesjonalna firma kurierska

Dla 72% klientów sklepów internetowych już w momencie finalizowania transakcji jest bardzo ważne, która firma doręczy zamówienie. Z kolei 38% przyznaje, że świadomość ta daje gwarancję dobrych zakupów, a zatem ułatwia proces decyzyjny. Wyniki badania DPDgroup „Barometr E-shopper 2018”1 potwierdzają, że sprawność i bezpieczeństwo dostaw – a zatem odpowiedni wybór firmy kurierskiej – istotnie wpływają na zadowolenie klientów sklepu internetowego.

Czas czytania: ok. 6 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • czego oczekują e-konsumenci,
  • z jakich udogodnień mogą skorzystać nadawcy paczek,
  • co wpływa na sprawność dostawy na ostatniej mili,
  • jak powinno wyglądać bezpieczne doręczenie w czasach COVID-19.

Konsument wyznacza kierunek

Pandemia koronawirusa i związane z nią ograniczenia handlu tradycyjnego sprawiły, że wiele firm, ale także konsumentów zwróciło się w kierunku e-commerce. Ludzie przebywający w domach uznali zakupy online za bezpieczniejsze niż tradycyjne. Właściciele małych sklepów czy przedstawiciele znanych marek decydujący się rozszerzyć swoją dotychczasową sprzedaż online powinni skorzystać z rozwiązań, które zainteresują klientów i pozwolą zyskać ich zaufanie. Tu liczą się nie tylko jakość i cena proponowanych towarów, lecz także forma i skuteczność dostawy.


WSKAZÓWKA
Jak wynika z badania DPDgroup „Barometr E-shopper 2018”, współcześni e-konsumenci chcą wygodnych, bezpiecznych, ale i szybkich dostaw. Firmy stawiają więc na rozwiązania dostosowane do rosnących oczekiwań odbiorców i ich coraz bardziej intensywnego trybu życia. Jeśli chcesz przekonać do siebie potencjalnych klientów, powinieneś nawiązać współpracę z partnerem zapewniającym elastyczną i szybką dostawę.


Mała czy wielka firma?

Na polskim rynku usług kurierskich działają zarówno niewielkie podmioty, jak i międzynarodowe firmy, dzięki czemu klient ma ogromne możliwości wyboru. Globalne marki z wieloletnim doświadczeniem dysponują rozwiniętą infra-strukturą i nowoczesnymi systemami operacyjnymi, co szczególnie istotne zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Im więcej strategicznie rozmieszczonych, wydajnych magazynów i sortowni, tym krótsze trasy przejazdów samochodów dostawczych. Im nowocześniejsza flota pojazdów, tym większa pewność, że paczki dojdą na czas w nienaruszonym stanie. A im bardziej innowacyjne usługi, które tworzone są na podstawie wieloletnich analiz oczekiwań konsumentów, tym więcej wygodnych opcji dostawy. Warto więc zdecydować się na partnera, który od dawna cieszy się dobrymi opiniami odbiorców – nie tylko na polskim rynku. Mniejsze firmy kurierskie świadczą zwykle swoje usługi wyłącznie lokalnie, w ramach aglomeracji miejskiej.

Udogodnienia dla sprzedających i kupujących

Bardzo ważnym etapem drogi paczki od nadawcy do odbiorcy jest jej początek. Profesjonalna firma kurierska nie tylko doręcza przesyłki, lecz także ułatwia sklepom nadania, aby zamówienia bezpiecznie dotarły w ręce kupujących. Jakie usługi powinien mieć w swojej ofercie przewoźnik, żeby proces dostawy przebiegł sprawnie i zakończył się sukcesem?

  • Dostęp do innowacyjnych technologii
    Nowoczesne rozwiązania IT mogą znacząco usprawnić realizację wewnętrznych procesów operacyjnych. Pozwolą m.in. szybko tworzyć listy przewozowe, dokonywać kompleksowego rozliczania procesów logistycznych oraz obsługiwać wysyłki seryjne.


    PRZYKŁAD
    Małe e-sklepy mają do dyspozycji rozbudowany system zarządzania wysyłką online. Rozwiązanie pozwala przedsiębiorcy na samodzielne wykonywanie większości czynności związanych z obsługą przesyłek. Dla większych sklepów internetowych, które korzystają z systemów magazynowo-sprzedażowych czy aukcyjnych, stworzone zostały moduły wysyłkowe. Aplikacje po zainstalowaniu stają się integralnymi elementami programów do zarządzania stanami magazynowymi i sprzedażą oraz automatyzują obsługę przesyłek bezpośrednio z poziomu jednego interfejsu.


  • Dostęp do materiałów eksploatacyjnych
    Do najważniejszych etapów procesu doręczenia należy odpowiednie przygotowanie przesyłki, które znacząco wpływa na jej bezpieczeństwo w transporcie.


    PRZYKŁAD

DPD Polska umożliwia swoim partnerom dostęp do e-sklepu z materiałami eksploatacyjnymi do pakowania i zabezpieczania zawartości przesyłek.


Wskazówki, jak odpowiednio zapakować paczkę, znajdziesz w ramce poniżej.

  • Niestandardowe opcje dostawy
    Firma kurierska, aby sprostać oczekiwaniom swoich partnerów biznesowych, powinna dostarczać im elastyczne rozwiązania, dostosowane do ich potrzeb.
  • Abonamenty
    Mniejsi klienci mogą wysłać 10, 20 lub 50 paczek w ramach stałego, miesięcznego abonamentu. Po podpisaniu umowy, w trakcie okresu promocyjnego, otrzymują bardzo atrakcyjne warunki cenowe, także na przesyłki nadane po wykorzystaniu puli paczek abonamentowych.

Sprawne doręczenia na ostatniej mili

Końcowy etap logistyki przesyłki kurierskiej – zwany ostatnią milą – jest najważniejszą fazą całego procesu dostarczenia paczki od nadawcy do odbiorcy. To wtedy konsument nawiązuje bezpośredni kontakt z przewoźnikiem, którego przedstawicielem jest dostawca paczki. Terminowość, sprawność i atmosfera doręczenia rzutują na ogólne zadowolenie klientów z procesu zakupowego. Jakie usługi i technologie wpływają na przebieg doręczenia na ostatniej mili?

  • Sprawne zarządzanie doręczeniem
    Na rynku dostępne są rozwiązania, które umożliwiają odbiorcy kontakt z kurierem i ułatwiają zarządzanie przesyłką, co przyśpiesza jej doręczenie.


    PRZYKŁAD
    Usługa Predict w formie interaktywnego powiadomienia umożliwia określenie okna czasowego odbioru przesyłki i ułatwia kontakt z kurierem. Jej rozszerzeniem jest portal Moja Paczka o znacznie większym zakresie funkcji.


  • Wygodne płatności
    Rozwiązaniem, które zwiększa wygodę odbiorcy w chwili doręczenia, jest możliwość opłacenia przesyłki za pobraniem kartą lub za pomocą kodu BLIK u kuriera. Kupujący nie zawsze ma przy sobie gotówkę, lecz kartę czy telefon –zwykle już tak.
  • Odbiór w punkcie
    Klienci coraz chętniej decydują się na odbiór paczki poza miejscem zamieszkania. Dzięki temu rozwiązaniu mogą to zrobić w dogodnym dla siebie momencie.


    PRZYKŁAD
    Coraz popularniejszą opcją dostawy jest korzystanie z punktów odbioru. Klienci mogą tam odebrać paczkę, a także w razie potrzeby nadać zwrot.


Firma, która sprosta wyzwaniom

Koronawirus i wprowadzone w związku z nim obostrzenia, a także znaczący wzrost liczby przesyłek doręczanych do klientów indywidualnych pokazały, jak ważny jest wybór firmy kurierskiej, która ma doświadczenie w działaniu w sytuacji kryzysowej. Duzi gracze rozbudowują swoją infrastrukturę i usługi pod kątem m.in. corocznych świątecznych szczytów, w których odnotowuje się zwiększenie dziennej liczby paczek w porównaniu z okresem „zwykłym”.
Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wymaga od firm z branży KEP szybkiego reagowania, aby mimo trudności mogły rzetelnie wykonywać zadania i nie zawieść odbiorców.


PRZYKŁAD
DPD Polska zgodnie z rekomendacjami służb sanitarnych od samego początku promuje rozliczanie pobrań kartą, a odbiorcy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania, zwłaszcza że pod koniec marca marca limit kwoty płatności zbliżeniowej bez konieczności podawania kodu PIN został zwiększony do 100 zł. Firma za pośrednictwem SMS-ów prosi także osoby przebywające na kwarantannie o informowanie o tym kuriera.


Klienci wrażliwi ekologicznie

W oczach dzisiejszych konsumentów zyskują te sklepy, które proponują ekologiczne usługi – pakują i doręczają paczki w sposób przyjazny środowisku. Zgodnie z tegorocznym raportem DPDgroup „Barometr E-shopper” e-konsumenci coraz częściej deklarują oczekiwania dotyczące ograniczania negatywnego wpływu branży e-commerce na środowisko i życie społeczności. Warto więc nawiązać współpracę z firmą kurierską, która w swojej strategii rozwoju uwzględnia rozwiązania ograniczające emisję CO2.


1. „Barometr E-shopper 2018” – raport DPDgroup, dostęp online: https://www.dpd.com.pl/klienci-biznesowi/O-DPD/Raport-Barometr-e-shopper-2019.

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę