Zamów nowy numer!

Zdrowa polityka cenowa i rabatowa w e-commerce

Zobacz numer

Otwierasz sklep internetowy – genialnie! Nie przepłać za logistykę. 7 porad na start

Od pomysłu na sklep internetowy do realizacji droga nie musi być długa i wyboista. Wiesz już, co chcesz sprzedawać. Ale co dalej? Dalej pewnie zaczynasz liczyć i tworzyć sklep. Właśnie na tym etapie warto zaplanować procesy logistyczne, a to już zależy tylko od Twojej wizji, Twojego sposobu myślenia, klientów końcowych, produktów i planów rozwoju.

Otwierasz sklep internetowy – genialnie! Nie przepłać za logistykę. 7 porad na start

Od pomysłu na sklep internetowy do realizacji droga nie musi być długa i wyboista. Wiesz już, co chcesz sprzedawać. Ale co dalej? Dalej pewnie zaczynasz liczyć i tworzyć sklep. Właśnie na tym etapie warto zaplanować procesy logistyczne, a to już zależy tylko od Twojej wizji, Twojego sposobu myślenia, klientów końcowych, produktów i planów rozwoju.

1. Myśl realnie – nikt na starcie nie chce wydatków, to zrozumiałe

Najlepiej, gdyby koszty logistyczne na początku były zerowe. Wiele osób zakłada, że najpierw towar będzie trzymać w domu, garażu czy piwnicy, opakowania do wysyłki kupi w sklepie budowlanym, a przejść się na pocztę to przecież nie problem.
W rzeczywistości okazuje się, że miejsca jest niewiele, kartony i wypełniacze są dosyć drogie, same nożyczki nie wystarczą, a na poczcie wcale nikt nie wita Twoich paczek z otwartymi ramionami. Po kilku tygodniach masz dosyć, ale myślisz: „Nie poddam się, walczę dalej”.
Możliwe, że da się usprawnić magazynowanie, pakowanie i wysyłkę bez ponoszenia dużych kosztów.

2. Mierz wysoko. Nie zakładaj, że zrobisz coś w domu lub garażu

Stać Cię na e-sklep z pełną obsługą logistyczną. Wystarczy, że poszukasz firmy logistycznej, dla której będziesz wartościowym klientem. Prawdą jest, że większość podwykonawców interesuje przy rozpoczęciu współpracy duży wolumen. Słychać to już na pierwszej rozmowie.
Część obowiązków wymagających w przyszłości etatów z powodzeniem przeniesiesz na partnera logistycznego. Warto poszukać takiego, który na większość Twoich pomysłów i potrzeb odpowie: „Da się to zrobić, wchodzimy w to”. Nieważne, czy będzie chodzić o wklejanie uszczelek, metkowanie produktów, czy drobne prace montażowe. Sprawdź np. ofertę fulfillmentu firmy Kimlog.


Wskazówka
Duże firmy logistyczne wprowadzają tzw. minimum logistyczne, poniżej którego nie zainteresują się nowym klientem. Właśnie dlatego warto zwrócić się do mniejszych podmiotów, które będą współtworzyć Twój sukces, dbając o logistykę. Z takim spedytorem pochylisz się nad kształtem i jakością opakowania, dobierzesz ekowypełniacz, znajdziesz niestandardowe rozwiązania dostaw.


3. Symboliczne wydatki, duże korzyści

Dobry partner logistyczny zawsze będzie otwarty na Twoje potrzeby (które na początku działalności będą się wielokrotnie zmieniać):

  • umieści w pudełku ulotkę, instrukcję lub paragon,
  • zapewni opakowanie w wymaganym rozmiarze w dobrej cenie,
  • spakuje przesyłki w dniu zamówienia,
  • zagwarantuje bezpiecznego kuriera w najlepszej cenie,
  • zrozumie Twoje oczekiwania, doradzi i wytłumaczy, jak je spełnić.

Taka obsługa w niektórych firmach zaczyna się już od niecałych 100 zł miesięcznie. Przyznasz, że to niewiele?

4. Każda firma logistyczna się nada

Ale nie z każdą będzie Ci po drodze.
Jeśli poszukujesz indywidualnego opiekuna, akceptacji swoich potrzeb, nietypowych rozwiązań, 100-proc. elastyczności, mówienia zrozumiałym językiem – odradzam dużych graczy logistycznych. Często nie otrzymuje się od nich nawet odpowiedzi na zapytanie.
Istnieją jednak firmy, które docenią Twoje pomysły, pomogą Ci wejść na rynek oraz przejmą całość obowiązków logistycznych niezależnie od skali działalności.


Wskazówka
  • Proś o wyjaśnianie pojęć.
  • Pytaj do skutku – to Twój sklep i Twój biznes.
  • Zamów symulację kosztów obsługi.
  • Poproś o referencje.
  • Porozmawiaj z firmami, które udzieliły tych referencji.

5. Integracja wszystkiego ze wszystkim

W dzisiejszych czasach prawie każdy system da się zintegrować z innym. Zastanów się, czy tego potrzebujesz już na starcie i czy chcesz za to płacić.
Powiedzmy sobie szczerze: posiadanie wszystkiego w jednej aplikacji jest kuszące. Od możliwości wrzucenia nowych produktów na stronę, przez płatności, po ewidencję zamówień i podgląd stanów magazynowych.
W praktyce takie rozwiązania są drogie, pracochłonne, często tworzone na indywidualne zamówienie i zupełnie niepotrzebne, kiedy rozpoczynasz sprzedaż online.


Wskazówka
Na start zupełnie wystarczy prosty (nieraz darmowy) program do ewidencji zamówień i wystawiania faktur. Partner logistyczny będzie prowadził ewidencję ilościową we własnym systemie (WMS). W razie potrzeby taka dwustopniowa ewidencja pomoże zweryfikować stany magazynowe.


Być może partner logistyczny będzie mógł założyć konto klienta we własnym systemie ewidencji. Gdy Twój projekt nabierze rozpędu – wrócicie do tematu integracji systemów. Do tego czasu z pewnością będziesz wiedzieć, czego oczekujesz.

6. Trend eko. Fanaberia czy konieczność?

Jeśli zastanawiasz się, jak wyróżnić swój sklep i swoje towary na tle konkurencji – rozważ trend ekodystrybucji.


Wskazówka
W trosce o środowisko drukuj dowód zakupu na papierze „z odzysku” i zamieniaj:

  • opakowania z nadrukiem na szare kartony,
  • foliową taśmę klejącą na papierową,
  • pudełka zaklejane folią na ekoopakowania z taśmą klejącą,
  • wypełniacze plastikowe na papier ekologiczny.

Wyróżnisz w ten sposób swoją ofertę, obniżysz koszty pakowania i dostawy, a jednocześnie zadbasz o środowisko.

7. Koszty dostawy

Umieść informację o opcjach i kosztach wysyłki w widocznym miejscu sklepu internetowego.


Wskazówka
Już na starcie warto udostępnić kupującym kilka opcji dostawy do wyboru – odbiór własny, paczkomat lub dostawę do drzwi.


Bez solidnej liczby paczek wysyłanych miesięcznie nie będziesz jednak łakomym kąskiem dla firm kurierskich. Prawdopodobnie otrzymasz odmowę podpisania umowy na obsługę wysyłek. W takim wypadku warto skorzystać z usług firmy obsługującej Twój magazyn. Z pewnością nie tylko zaoferuje ona dobre ceny wysyłki paczek, lecz także sporządzi za Ciebie list przewozowy oraz zamówi kuriera.


Pamiętaj
Nie musisz w pierwszej fazie rozwoju e-sklepu podejmować ryzyka finansowego i podpisywać umowy z kurierem. Skorzystaj z kompleksowej obsługi partnera logistycznego, który poniesie koszty zakupu sprzętu, skanerów, owijarek, drukarek kodów kreskowych itd.


Podsumowując: istnieje możliwość uruchomienia sklepu internetowego z kompleksową obsługą logistyczno-magazynową nawet przy niewielkich ilościach towarów. W takim wypadku nie ma potrzeby zamrażania środków w stanach magazynowych oraz ponoszenia ryzyka finansowego z tym związanego.
Rozpoczęcie wysyłek z takiego magazynu zewnętrznego jest możliwe praktycznie od ręki, a obliczenie kosztów – już na etapie planowania projektu.


Artykuł powstał przy współpracy z firmą Kimlog

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę