Sprawdź najnowszy numer

CX i obsługa klienta w e-commerce

Zobacz numer

Mądre wejście w świat e-commerce – własny marketplace od Spryker Cloud Commerce OS

Nie sztuką jest wejść w sprzedaż online. Sztuką jest zrobić to mądrze. Jednym z takich mądrych sposobów wejścia w świat e-commerce jest zastosowanie rozwiązania Marketplace Suite od Sprykera.

Mądre wejście w świat e-commerce – własny marketplace od Spryker Cloud Commerce OS

Nie sztuką jest wejść w sprzedaż online. Sztuką jest zrobić to mądrze. Jednym z takich mądrych sposobów wejścia w świat e-commerce jest zastosowanie rozwiązania Marketplace Suite od Sprykera.

„Wzrost na rynku e-commerce!”. Krzyczą do nas tytuły postów, informacji i artykułów. Pandemia przysłużyła się do tego, że firmy w błyskawicznym tempie otwierały nowe kanały sprzedaży online. Jak powiedział jednak ostatnio jeden z moich klientów: „E-commerce ma być zyskownym kanałem sprzedaży, a nie modną zabawką. Nie sztuką jest wejść w sprzedaż online. Sztuką jest zrobić to mądrze”.

Jednym z takich mądrych sposobów wejścia w świat e-handlu jest zastosowanie rozwiązania Marketplace Suite od Sprykera. Firma badawczo-doradcza Gartner przewiduje, że do 2023 r. organizacje, które prowadzą marketplace’y dłużej niż rok, odnotują co najmniej 10% wzrost przychodów z działalności cyfrowej*.

Marketplace to rodzaj platformy handlowej, na której klient może kupić produkty od wielu sprzedawców. Tymi sprzedawcami mogą być Twoi partnerzy. Wygląd zewnętrzny sklepu – frontend – zależny jest od preferencji właściciela, który zapewne uwzględnia oczekiwane przez klientów UX i UI. Natomiast to technologia, która stoi za sklepem jest niezbędna do tego, aby procesy przebiegały sprawnie oraz żeby operator lub sprzedawca miał wiedzę na temat użytkowników, produktów, logistyki w jednym miejscu (back office).

Marketplace Suite to element Spryker Cloud Commerce OS, który umożliwia stworzenie takiej platformy dla B2B lub B2C. Poniższa grafika pokazuje, jak wygląda ten modułowy system i jakie miejsce zajmuje w ecosystemie organizacji.

Modułowy system Spryker Cloud Commerce OS i jego miejsce w ekosystemie organizacji

 

Dla kogo jest marketplace?

Marketplace to dobre rozwiązanie dla firm, które są producentem i sprzedają swoje produkty za pośrednictwem partnerów czy sieci franczyzobiorców lub planują wdrożyć taki model biznesowy. Dotyczy to sprzedaży produktów takich jak m.in.: AGD, elektronika, chemia.

wlasny marketplace

Co możesz zyskać dzięki takiej platformie handlowej?

  • Skalowalność biznesu dzięki dotarciu do nowych klientów.
  • Zmniejszyć ryzyko wejścia w świat e-handlu.
  • Zacieśnienie współpracy z partnerami, dla których powstanie marketplace.
  • Szybki zwrot z inwestycji dzięki prowizji od sprzedaży oraz nowym klientom.
  • Lepsza konwersja działań marketingowych. Klient będzie miał realną szansę na zakup po kliknięciu w reklamę produktu, a nie tylko obejrzenie strony producenta i wyszukanie np.: sklepu stacjonarnego.
  • Zróżnicowanie usług dodatkowych. Każdy z kupców będzie mógł konkurować, oferując dodatkowe usługi takie jak: gwarancja, serwis, szybkość dostawy.
  • Przeniesienie odpowiedzialności za procesy logistyczne na partnerów biznesowych. Dotyczy to modelu, gdy tylko partnerzy sprzedają na Twoim marketplace’ie).

Jakie wyzwania towarzyszą wprowadzeniu marketplace’u?

  • Przygotowanie strategii obejmującej procesy logistyczne, ścieżkę zakupową, ceny itd.
  • Obsługa administracyjna oraz przygotowanie regulaminów określających zasady sprzedaży.
  • Wdrożenie partnerów oraz kupców.
  • Integracja z wieloma systemami (PIM, ERP itp.) partnerów biznesowych.
  • Inne, które uzależnione są od indywidualnych celów biznesowych.

Co zyskają Twoi partnerzy handlowi?

  • Dostęp do nowych klientów.
  • Możliwość konkurowania dodatkowymi usługami i dosprzedawania ich do produktów, które już są w ofercie.
  • Gotową infrastrukturę.
  • Możliwość czerpania korzyści płynących z prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych.
  • Dzięki modułowi CMS w Spryker pokażą swój asortyment zgodnie z najwyższymi standardami w branży i zwiększą swoją widoczność w internecie.

Co zyska Twój klient?

  • Szeroki wybór produktów lub usług dostępnych w jednym miejscu,
  • Oszczędność czasu – brak konieczności wyszukiwania i selekcji produktów w sieci,
  • Bezpieczne zakupy dzięki zweryfikowanym sprzedawcom.

wlasny marketplace

Sposoby na prowadzenie własnego marketplace’u

Pierwszy model biznesowy to połączenie roli operatora i kupca. W modelu tym nie tylko sprzedajesz produkty, lecz także dajesz możliwość sprzedaży innym kupcom, ale na Twoich zasadach. Kupcy w zamian za możliwość sprzedaży na Twojej platformie dzielą się prowizją. W końcu to Ty jesteś odpowiedzialny za prawidłowe działanie, technologię oraz marketing.
Drugi model to pozostawienie sprzedaży tylko kupcom – partnerom biznesowym – i zajęcie się obsługą marketplace w roli operatora.

Więcej informacji o obu modelach biznesowych oraz o tym, jak zbudować marketplace od podstaw przeczytasz tutaj: https://spryker.360codelab.com/marketplace/
Jeżeli chcesz porozmawiać o wdrożeniu marketplace albo platformy zakupowej B2B lub B2C, zachęcam do kontaktu.

Maciej Kucharczyk
certyfikowany konsultant Spryker
spryker@360codelab.com

360 Code Lab to jedyny Złoty Partner wdrażający projekty oparte na technologii Spryker w Polsce. www.360codelab.com/spryker

*https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-10-08-gartner-identifies-top-five-areas-in-digital-commerce-that-covid-19-will-change

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę