Sprawdź najnowszy numer

CX i obsługa klienta w e-commerce

Zobacz numer

Konfiguratory produktów – zdobądź nowych klientów i zwiększ sprzedaż

Konfiguratory produktów – zdobądź nowych klientów i zwiększ sprzedaż

Czym jest konfigurator produktów?

To narzędzie, które umożliwia użytkownikom dopasowanie produktu do ich potrzeb i wymagań. Pozwala ono dostosować jego poszczególne cechy, tj. kształt, rozmiar, kolor oraz wiele innych parametrów. Innymi słowy: za pomocą tego rozwiązania można stworzyć spersonalizowany produkt. Podczas modyfikowania poszczególnych parametrów na bieżąco generowana jest wizualizacja.

To szczególnie ważne z punktu widzenia potencjalnych klientów, ponieważ mają oni możliwość pełnego podglądu i kontroli produktu, który tworzą. I to jeszcze zanim dodadzą go do koszyka. Dzięki temu są pewni, że produkt, który zamówią, będzie dokładnie taki, jakiego potrzebują.

Fot. 1. Konfigurator ram na medale

Potencjał personalizacji wykorzystywany na całym świecie

Personalizacja jest trendem, który rozwija się coraz bardziej. Z jej potencjału korzysta coraz więcej firm – zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie. Wiele biznesów z różnych sektorów decyduje się na włączenie do swoich działań konfiguratorów produktów, a powody ich wdrożeń są różne. Dla przykładu: firmy z branży budowlanej dzięki zastosowaniu konfiguratorów mają możliwość zniwelowania liczby błędów w produkcji, zredukowania ilości odpadów itd. Natomiast firmy odzieżowe dzięki tym rozwiązaniom mogą wyróżnić się na tle konkurencji.

Personalizację w swoich działaniach wykorzystują zarówno tzw. światowi giganci, jak i małe, lokalne firmy. Swego czasu marka Coca-Cola wypuściła na rynek personalizowane butelki oraz puszki ze swoim napojem. Kampania cieszyła się ogromnym powodzeniem. Wiele osób na świecie chciało mieć puszkę lub butelkę z własnym imieniem albo napisem „Kocham Cię!” czy „Najlepszy przyjaciel”. Drugim słynnym przykładem jest kampania przeprowadzona przez markę Nutella, w której można było stworzyć słoik ze swoją etykietą. Konfiguratory
w e-commerce są rozwiązaniami, które poszerzają rynki zbytu.

 

Fot. 2. Kampania Coca-Coli

Przykładem branży, na którą warto również zwrócić uwagę, jest rozwijająca się coraz bardziej branża fotowoltaiczna. Instalacje fotowoltaiczne wykorzystywane są coraz częściej – zarówno w Polsce, jak i na świecie. To jednak produkt bardzo wymagający, bo musi być w 100% dopasowany do potrzeb kupującego. Dlatego idealnym rozwiązaniem dla firm, które oferują takie instalacje, jest wdrożenie konfiguratora produktu lub kalkulatora, który wyliczy wszystkie parametry niezbędne przy instalowaniu paneli fotowoltaicznych oraz znacznie ułatwi pracę m.in. handlowcom.

Konfiguratory produktów w branży B2C i B2B

Narzędzia te znajdują szerokie zastosowanie w B2C i B2B. Przykładowo: w branży B2C wykorzystała je firma Nike. Umożliwiła ona swoim klientom stworzenie indywidualnego projektu wełnianego obuwia. Z wykorzystaniem konfiguratora dostępnego na stronie użytkownicy mogli dodać na zamawianych przez siebie butach dowolny napis, wybrać kolor ich podeszwy i poszycia.

Konfiguratory produktów z powodzeniem funkcjonują także na rynku B2B. W branży meblowej przyczyniają się do zmniejszenia liczby błędów. W firmach z tego sektora, które nie dysponują konfiguratorem, zamówienia składane są głównie drogą e-mailową lub telefonicznie. Może to powodować wiele pomyłek, a konfigurator produktów wdrożony na stronie WWW znacznie je ogranicza. Za jego pomocą klient może samodzielnie określić dokładne parametry tego, co chce zamówić. W każdej chwili może także domówić inne produkty. Korzyścią wynikającą z wdrożenia konfiguratora w branży meblowej jest też możliwość skrócenia procesu handlowego.

Konfiguratory znajdują również zastosowanie na innych rynkach B2B, np. w firmie sprzedającej parapety. Dzięki wdrożeniu na swojej stronie konfiguratora ma ona możliwość m.in. lepszego gospodarowania odpadami. Dla przykładu: wyobraźmy sobie, że klient zamawia parapet o określonych wymiarach. Jest on docinany z materiału dostępnego w magazynie, a następnie wysyłany do nabywcy. Co się natomiast dzieje z materiałem pozostałym po docięciu? Do tej pory pozostawał on w magazynie, ale nie figurował już w systemie. Powodowało to duże straty. Wdrożenie konfiguratora pozwoliło je ograniczyć i sprawniej wykorzystywać wszystkie surowce. Konfigurator umożliwił również przyśpieszenie transportu oraz skrócenie procesu sprzedażowego. Zaoszczędzony w ten sposób czas pracy działu handlowego może się przełożyć na większą liczbę pozyskanych klientów. Jak widać, plusów jest wiele!

Fot. 3. Konfigurator okna

Wdrożenie konfiguratora daje wiele korzyści

Korzyści te mogą się różnić w zależności od branży, w jakiej funkcjonuje firma. Jednak te najistotniejsze, na które należy zwrócić uwagę, to przede wszystkim:

  • krótszy proces handlowy – oszczędza się w ten sposób czas pracy grafików, handlowców i innych pracowników firmy,
  • mniejsza liczba błędów,
  • zaspokajanie indywidualnych wymagań i potrzeb klientów,
  • większa sprzedaż, szersze rynki zbytu,
  • wyróżnienie się na rynku – konfiguratory w firmie mogą funkcjonować jako narzędzie sprzedażowe lub marketingowe.

 

Zapraszam do kontaktu:
Anna Szulczewska
customer service and marketing specialist
e-mail: anna@fifny.com
tel.: +48 535 146 680


Materiał powstał przy współpracy z Fifny.com

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę