Sprawdź najnowszy numer

CX i obsługa klienta w e-commerce

Zobacz numer

Jak zdobyć fundusze na rozwój sklepu internetowego?

Jeśli jesteś właścicielem małego lub średniego sklepu internetowego i chcesz przyśpieszyć jego rozwój, poznaj revenue-based financing, czyli nowoczesny i elastyczny sposób na zdobycie środków na inwestowanie w rozwój Twojego biznesu.

Jak zdobyć fundusze na rozwój sklepu internetowego?

Jeśli jesteś właścicielem małego lub średniego sklepu internetowego i chcesz przyśpieszyć jego rozwój, poznaj revenue-based financing, czyli nowoczesny i elastyczny sposób na zdobycie środków na inwestowanie w rozwój Twojego biznesu.

Szybkie zmiany na polskim i światowym rynku e-commerce motywują do rozwoju. Inwestowanie w działania, które w dłuższej perspektywie mają zwiększyć dochodowość biznesu, jest szczególnie potrzebne małym i średnim sklepom internetowym.

Nie wszystkie formy finansowania pasują do różnych etapów rozwoju firmy. Branża e-commerce dodatkowo charakteryzuje się dość dużą zmiennością zarówno wydatków, jak i przychodów. Jest to zależne nie tylko od sezonowości biznesu, lecz także w pewnym stopniu od działań konkurencji i zachowań użytkowników.

Tradycyjne formy pozyskiwania funduszy na rozwój, takie jak pożyczka bankowa czy współpraca z inwestorem zewnętrznym, często łączą się z długim procesem aplikacji i oczekiwaniem na decyzję, niewielkimi możliwościami negocjacji warunków lub ich całkowitym brakiem, a w przypadku inwestora – również z utratą części udziałów w firmie.

Rozwiązaniem, które na rynek polski wprowadziła firma Booste, to odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy internetowe i chcą je rozwijać. Mówimy o revenue-based financingu, czyli finansowaniu zależnym od przychodów.

Ten model finansowania jest doskonale przystosowany do dynamicznego świata e-commerce. Pełna elastyczność, proste zasady i bardzo krótki czas oczekiwania na decyzję to cechy, które sprawiają, że RBF stanowi podstawę rozwoju i ekspansji coraz większej liczby biznesów e-commerce na świecie.

Sama aplikacja zajmuje ok. 30 s, spersonalizowana oferta przygotowana jest w mniej niż 24 godz., a dostęp do środków – przyznawany nawet w ciągu 48 godz. To wszystko sprawia, że w najlepszych i najbardziej konkurencyjnych okresach sprzedażowych właściciele e-commerce mogą odpowiednio szybko zareagować i zdobyć kapitał na inwestowanie w reklamę czy zakup dodatkowego towaru.

Jak to działa?

Revenue-based financing to pozyskanie kapitału z unikatowym modelem spłaty. Najprościej mówiąc: otrzymane środki są spłacane jako wcześniej ustalona część przyszłych przychodów, przeznaczonych na spłatę. Bez odsetek czy sztywnych terminów.

Otrzymany kapitał można wydać na dwa sposoby: na marketing oraz zakup towaru. W przypadku środków na działania marketingowe są dwie możliwości. Pierwsza to wykorzystanie kapitału na samodzielnie ustawiane kampanie reklamowe. Druga to opłata faktur za usługi agencji marketingowych.

Tempo spłaty jest całkowicie zależne od wyników sprzedażowych:

wyższy przychód → szybsza spłata
mniejszy przychód → wolniejsza spłata lub jej zatrzymanie

Taka elastyczność spłat nie pozwala na zatrzymanie lub nadwyrężenie budżetu firmy. To doskonałe rozwiązanie w biznesach sezonowych, w których w pewnych okresach roku wyniki sprzedażowe mogą być nieporównywalnie wyższe lub niższe.

Kto może z tego skorzystać?

Aby zakwalifikować się do otrzymania finansowania, sklep internetowy musi działać od minimum sześciu miesięcy i powinien być zbudowany na jednym z silników zintegrowanych z aplikacją Booste. Są to np. popularne platformy e-commerce, takie jak WooCommerce, Shopify czy Shoplo.

Przykładowe silniki wspierane przez Booste

Na podstawie tych danych zostanie przygotowana oferta, dostosowana do potrzeb i możliwości danego sklepu. Zajmuje to maksymalnie 24 godz., a szczegóły oferty zawierają takie informacje jak maksymalna kwota, jaką można otrzymać, proponowana częstotliwość spłat (o której ostatecznie decyduje właściciel sklepu – najczęściej są to spłaty co jeden, dwa lub cztery tygodnie) oraz wysokość jednorazowej opłaty stałej, która jest jedynym kosztem związanym z otrzymaniem finansowania (maks. 6% na marketing i maks. 9% na zakup towaru).

W praktyce wygląda to następująco:

Paweł aplikuje o kwotę 40 000 zł, którą chce przeznaczyć na działania marketingowe. Zarejestrował się na platformie Booste, podłączył do niej swoje silniki sklepowe i konta Google i Facebook Ads. Przeszedł proces weryfikacji i pieniądze są już na jego koncie reklamowym. Wszystko zajęło tylko kilka dni.

Do otrzymanej kwoty doliczona zostaje jedna, jednorazowa opłata w wysokości 6%, czyli łącznie do zwrotu jest 42 400 zł. Paweł zdecydował, że na spłatę przeznacza 1/10 swoich przyszłych przychodów raz w miesiącu. Spłaty rozłożyły się następująco:

W miesiącach, w których wyniki sprzedażowe są niższe, spada wysokość spłaty. Analogicznie dzieje się w przypadku wyższej sprzedaży. Spłaty kończą się po zwrocie całości otrzymanej kwoty wraz z jednorazową opłatą stałą.

Revenue-based financing nie jest finansowaniem jednorazowym. Firmy takie jak Booste chcą inwestować w przedsiębiorstwa z potencjałem rozwojowym i budować z nimi relacje partnerskie. Nawet w trakcie spłaty pierwszego finansowania właściciel e-commerce może negocjować kolejne kwoty, a jego wniosek będzie rozpatrywany na podstawie bieżących wyników sklepu.


Artykuł powstał we współpracy z Booste.

 

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę