Prenumerata drukowana i elektroniczna

Magazyn E-commerce w Praktyce to pierwsze źródło rzetelnej wiedzy o e-handlu.

Zobacz więcej

E-tydzień w E-commerce #4

O czym myślą mężczyźni, dla których e-handel nie ma tajemnic? Przede wszystkim o marketplace’ach – eBay będzie bezpieczniejszy, Amazon znów pobił rekord, a Allegro otwiera się na użytkowników urządzeń mobilnych. Poza tym panowie rozglądają się za tańszymi alternatywami dla Google Maps i cieszą z nowych narzędzi Ceneo.

E-tydzień w E-commerce #4

O czym myślą mężczyźni, dla których e-handel nie ma tajemnic? Przede wszystkim o marketplace’ach – eBay będzie bezpieczniejszy, Amazon znów pobił rekord, a Allegro otwiera się na użytkowników urządzeń mobilnych. Poza tym panowie rozglądają się za tańszymi alternatywami dla Google Maps i cieszą z nowych narzędzi Ceneo.

A o czym rozmawiają? O śmierci lidlowskiego Elwisa, upadku Tesco Direct i toporze, którym straszy Nazwa.pl.

W tym tygodniu spojrzeliśmy na e-commerce’ową rzeczywistość męskimi, przenikliwymi oczami. Dostrzegły, że wielcy gracze stawiają na zintegrowaną sprzedaż stacjonarną i internetową, wyczytały, jak poradzić sobie z rozproszonym rynkiem płatności internetowych na świecie, a w raporcie Gemius odnalazły kierunek, w którym powinni iść polscy e-sprzedawcy.

Przemysław Pasek – e-commerce business developer w Grupie Unity – rozpoczyna optymistycznie, choć ma dość mroczne spojrzenie…

Przemysław Pasek - E-tydzień w E-commerce

 

Whatsapp Allegro?

Dynamicznych zmian w naszej marketplace’owej „małej” ojczyźnie ciąg dalszy… Allegro postanowiło wsłuchać się w głosy dotyczące ograniczonych opcji kontaktu z obsługą serwisu i uruchomiło nowy kanał komunikacji, wykorzystując popularną (4,5 mln użytkowników w samej Polsce) aplikację WhatsApp. Na razie kontakt jest możliwy tylko za pośrednictwem wiadomości tekstowych, ale już widać pierwsze jaskółki zapowiadające pojawienie się w przyszłości usługi głosowej. To kolejny ukłon Allegro w kierunku użytkowników urządzeń mobilnych, dowodzący gdzie serwis upatruje swoich dalszych szans na rozwój (zgodnie z resztą ze światowym trendem).

Tesco niezłomne, Tesco Direct wyklęte

Pomimo szumnych zapowiedzi wypłynięcia Tesco na szerokie wody e-commerce i skolonizowania terenów aktualnie znajdujących się pod jarzmem Amazona brytyjski okręt o nazwie Tesco Direct poszedł na dno. Innymi słowy Tesco przyznało, że serwis na rynku UK nie spełnił pokładanych w nim nadziei i postanowiło zamknąć projekt. Osobiście zastanawiam się, jak ta decyzja odbije się ostatecznie na wersjach serwisu dostępnych w innych krajach, w tym na naszym rodzimym poletku. Quo vadis Tesco Polska?

Należy też zauważyć, że Tesco bynajmniej nie składa broni i już szykuje się do kolejnych potyczek, tym razem z Lidlem i Aldim, znajdując silnych sojuszników (w postaci Carrefoura) oraz snując plany o własnej sieci dyskontów pod nazwą Jack’s.

LIDL – Elwis jednak umarł…

Ponad 100 specjalistów IT, projekt trwający 7 lat, kosztujący w sumie 500 mln euro – takimi liczbami mogło się pochwalić jedno z największych wdrożeń SAP ERP w Europie o roboczej nazwie Elwis (Elektronische Lidl Warenwirtschafts Informationssystem). Mogło, bowiem obecny prezes Lidla stracił cierpliwość i postanowił wyjąć przysłowiową wtyczkę z serwera, tym samym zamykając projekt. Niestety nie za wiele wiadomo o konkretnych powodach decyzji. W prasie pojawiły się jedynie ogólne informacje, jakoby dostosowywane w ramach prac wdrożeniowych oprogramowanie firmy SAP nie działało płynnie i nie zdało egzaminu w krajach o dużym wolumenie sprzedaży. Cóż… Dla jednych będzie to sztandarowy dowód na wyższość koncepcji headless commerce (API Driven Platform), a dla innych wyjątek potwierdzający regułę, bowiem rozwiązania SAP i tak obsługują największe światowe biznesy.

Nazwa.pl odkopuje topór wojenny

Wszyscy zapewne jeszcze pamiętają wrzawę jaka wybuchła w internecie po ogłoszeniu przez Nazwa.pl decyzji o rezygnacji z dalszego świadczenia usług e-commerce’owych. Firma tłumaczyła co prawda, iż była to trudna decyzja podyktowana niemożnością dostosowania e-sklepów w pełni do przepisów RODO, ale i tak zaskoczyła nią rzeszę swoich ówczesnych klientów na tyle, że nie obyło się bez negatywnych opinii. Marcin Kuśmierz, prezes Home.pl, na swoim oficjalnym profilu pozwolił sobie na określenie praktyk Nazwa.pl „rozmową z przystawionym pistoletem do skroni klienta”. Tym komentarzem wywołany do tablicy serwis poczuł się na tyle dotknięty, że postanowił bronić swojego dobrego imienia w sądzie. Jaki będzie finał? Pożyjemy – zobaczymy.

Artur Klinger, który jest związany z branżą e-commerce od 10 lat, a od ponad 5 sprzedaje na platformach eBay i Amazon, nieco uspokaja nastrój…

Artur Klinger - E-tydzien w E-commerce

 

eBay – zmiany, zmiany, zmiany

W ostatnim czasie weszło w życie kilka od dawna zapowiadanych zmian na eBayu. Jedna z nich dotyczy sklepów na tej platformie. Od końca maja 2018 r. na platformach eBay.uk.co, eBay.fr, eBay.it, eBay.es, a od końca czerwca 2018 r. również na eBay.de sklepy będą zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oraz mają działać w oparciu o bezpieczny protokół HTTS.

Celem tych zmian jest:

  • poprawa bezpieczeństwa,
  • optymalizacja pod kątem SEO,
  • lepsze dopasowanie do urządzeń mobilnych.

eBay ma również wprowadzić dodatkowe funkcje ułatwiające obsługę tychże sklepów. Sprzedawcy działający na platformie powinni zatem w najbliższym czasie na bieżąco obserwować zmiany, aby przekonać się, w jaki sposób wpłynęły one na funkcjonowanie ich sklepów.

Kolejną nowością, na którą warto zwrócić uwagę, są nowe zasady dotyczące zduplikowanych ofert. Zaleca się ich usunięcie. W przeciwnym wypadku należy się liczyć z mniejszą widocznością oferty w wynikach wyszukiwania. Co to oznacza w praktyce? W przypadku identycznych produktów różniących się jedynie drobnymi szczegółami takimi jak, np. rozmiar lub kolor, należy stosować aukcję wielowariantową zamiast wielu aukcji różniących się tylko cechą.

Amazon znów z rekordem

Niewątpliwie jednym z najciekawszych wydarzeń ostatniego czasu w świeci e-commerce był Amazon Prime Day. To kolejna – obok Black Friday i Cyber Monday – okazja do zrobienia zakupów po okazyjnych cenach. Nazwa nie przez przypadek nawiązuje do usługi Prime. Jak twierdzą jej twórcy, ma ona zachęcić użytkowników platformy do korzystania z tej właśnie usługi. I tak się stało.

Amazon podał, że dołączyło do niego więcej nowych użytkowników niż w jakikolwiek inny dzień w historii firmy. Wśród najlepiej sprzedających się produktów znalazły się urządzenia takie jak Fire TV Stick z oferty Amazona oraz robot kuchenny Instant Pot i system filtrowania wody LifeStraw z ofert innych sprzedawców.

Nie obyło się jednak bez drobnych zgrzytów. Duże zainteresowanie niekorzystnie wpłynęło na kondycje serwerów Amazona zarówno w USA, jak i w Niemczech. Natomiast pracownicy Amazona w niektórych krajach kolejny raz zastrajkowali, domagając się lepszych warunków pracy. No cóż, jest to kolejny przykład na to, iż sukces ma swoje blaski i cienie.

Marek Kich – CEO w X-Coding IT Studio, związany z e-commerce od ponad 9 lat – spojrzał na rzeczywistość bardzo pragmatycznie…

 

Marek Kich - E-tydzień w E-commerce

Gemius opublikował raport e-Commerce 2018

Jak co roku Gemius wydał raport dla rynku e-commerce w Polsce. To bardzo ważny dokument, który pozwala sprzedawcom na poznanie obowiązujących trendów i oczekiwań użytkowników internetu. Z raportu możemy się dowiedzieć, jak rynek e-commerce widzą internauci, jak wygląda demografia, zachowania zakupowe, ile wydajemy na zakupy w sieci, jakich narzędzi używamy i wiele więcej. Całość opisana jest na przeszło 200 stronach dokumentu, który, moim zdaniem, jest pozycją obowiązkową dla właścicieli e-biznesów i marketerów, którzy chcą rozwijać się w dobrym kierunku.

Raport możesz pobrać tutaj.

Google podnosi ceny za korzystanie z Google Maps

Niemiła niespodzianka dotknęła użytkowników intensywnie używających Google Maps API. Firma z Mountain View znacznie podniosła ceny swoich usług. W skrajnym przypadku cena za korzystanie z dobrodziejstw map wzrosła aż czternastokrotnie. Obniżony został też próg darmowego użycia. To oznacza, że nawet wyświetlenie mapy na stronie kontaktowej przy mocno obciążonej witrynie może okazać się zbyt dużym pułapem dla darmowej wersji. Przedsiębiorcy już teraz zaczęli rozglądać się za tańszymi alternatywami dla Google Maps. Na szczęście z pomocą przyszła konkurencja, która stara się wykorzystać chwilową falę niezadowolenia, mamy do wyboru między innymi rozwiązania Open Street Map, Here, TomTom.

Ceneo udostępnia nowe narzędzia

Ceneo.pl na stałe zagościł w naszych przyzwyczajeniach zakupowych. Co miesiąc ponad 9 mln użytkowników porównuje ceny produktu. Trudno wyobrazić sobie krajobraz polskiego e-commerce bez tej porównywarki cen. Twórcy oddali do dyspozycji sprzedawców nowe narzędzia, dzięki którym będą mieli ułatwione życie:

  • Asystent Ceneo, narzędzie, które ułatwia śledzenie własnych postępów, oferty konkurencji, a także pozwala na lepsze zarządzanie ofertą produktową, co ma przełożyć się na lepsze wykorzystywanie budżetu,
  • mechanizm grywalizacji w obszarze odpowiedzi na zapytania klientów, dzięki której zyskują klienci (otrzymują dodatkowe informacje, których nie przewidział producent), a także sklepy, bo nagrodą jest wyróżnienie odpowiedzi guzikiem z linkiem do oferty sprzedającego,
  • system tagowania, który ma wesprzeć sprzedawców w licytowaniu pozycji dla swoich ofert. Jak widać porównywarka pamięta nie tylko o swoich klientach, ale również dostawcach i stara się być atrakcyjna dla obu stron.

Mateusz Prus – content designer w Thulium – przenikliwie przeanalizował wypowiedzi i dostrzegł ważne zależności…

Mateusz Prus

Słupki Inditeksu rosną, online i offline w jeszcze mocniejszym uścisku

Przenikanie się online’u i offline’u jest jednym z najważniejszych e-commerce’owych tematów roku.

Pablo Isla, CEO grupy Inditex (m.in. Zara i Massimo Dutti), 17 lipca podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy podsumował 2017 rok. Jakie wnioski z jego wystąpienia mogą wyciągnąć ikomersiaki?

10% sprzedaży grupy stanowi sprzedaż online, co oznacza 41-procentowy wzrost w stosunku do 2016 roku. Isla stwierdził, że model zintegrowanej sprzedaży stacjonarnej i internetowej stanowi strategiczną podwalinę zrównoważonego rozwoju grupy.

Dla porównania u jednego z głównych konkurentów Inditeksu, H&M Group (m.in. H&M, COS, Cheap Monday), internetowa odnoga była odpowiedzialna w 2017 r. za 12,5% sprzedaży, co nie uchroniło grupy przed dużymi spadkami na giełdzie w pierwszej połowie roku. Abstrahując od tego, że najważniejsza marka grupy– H&M, przechodzi mały kryzys (nie jest ani najtańsza, ani najmodniejsza, ani najlepszej jakości), analitycy wskazują na gorsze niż u hiszpańskiej konkurencji spięcie sprzedaży stacjonarnej z internetową. Grupa H&M zdaje sobie sprawę z problemu i zapowiada duże inwestycje w tej materii.

Szwedzi szybko starają się nadrobić online’owe słabsze wyniki z lat poprzednich. Ich najmłodsze dziecko, minimalistyczna marka Nyden, pozycjonowana wyżej niż H&M, zadebiutowała niedawno wyłącznie online. Poza siecią będzie dostępna w pop-up store’ach, czyli sklepach otwieranych na kilka tygodni/miesięcy w modnych miejscach, ale jej charakter ma pozostać mocno internetowy (nowa marka komunikuje, że jest „platformą”).

Sam trend dostrzegają też marki kojarzone do niedawna wyłącznie ze sprzedażą internetową, nieprzypadkowo eobuwie.pl otworzyło swój rewolucyjny sklep stacjonarny w styczniu tego roku.

Nowy nabytek PayU

Spółka PayU należąca do grupy Naspers kupiła izraelski startup ZOOZ. Jest to platforma do zarządzania i optymalizowania procesów związanych z internetowymi płatnościami. Co ciekawe, nastąpiło to niedługo po dużej inwestycji PayPala w PPRO, usługę dającą e-commerce’om dostęp do optymalizacji alternatywnych metod płatności.

Te transakcje są prawdopodobnie pokłosiem dużych wzrostów na rynku transgranicznego handlu internetowego. Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych myśli globalnie i chce rosnąć międzynarodowo. Zderzają się wtedy z barierą lokalnych przyzwyczajeń klientów, bo rynek płatności internetowych jest bardzo rozproszony, jest na nim wielu małych graczy.

Amazon Prime Day wielkim sukcesem

Amazon Prime Day to już nie tyle dzień, co wydarzenie, które zostało w tym roku rozciągnięte do 36 godzin. Amazon Prime jest dodatkową usługą Amazona (kosztuje w tej chwili 119 dolarów rocznie), dającą dostęp m.in. do szybszych wysyłek, streamingów wideo i muzyki oraz wielu innych korzyści. Subskrybenci mają też jeden „dzień” w roku na skorzystanie z wyjątkowych okazji.

Tegoroczny początek można uznać za niefortunny (serwery Amazona nie wytrzymały nagłego zwiększenia ruchu). Amazon odtrąbił  jednak sukces. 16 i 17 lipca klienci kupili ponad 100 mln produktów, a małe i średnie przedsiębiorstwa korzystające z marketplace’a sprzedały towary za ponad miliard dolarów.

Mimo niedługiej historii Amazon Prime Day szybko doszlusował do Cyber Monday i Black Friday – już stoi w pierwszym szeregu wyjątkowo gorączkowych dni internetowych promocji.


Jeśli chcesz otrzymywać więcej rzetelnych informacji o e-handlu, zapisz się do naszego newslettera.

Newsletter - E-tydzień w E-commerce

A oto newsy, na które zwróciła uwagę Redakcja „E-commerce w Praktyce” – jedyna kobieta w tym męskim gronie

Zwyczaje Polaków na eBay

W porównaniu z Niemcami i Brytyjczykami, którzy przeszukują platformę między 21.00 a 22.00, Polacy to typ nocnej sowy. Ich poszukiwania odbywają się między 22.00 a 23.00. Nie dorównują jednak Hiszpanom, którzy najaktywniej robią zakupy w aplikacji na chwilę przed północą.

Jak wynika z danych eBay, w Polsce szukamy okazji i podejmujemy decyzje zakupowe najczęściej w dzień wolny od pracy, czyli w niedzielę.

Kategoriami produktowymi, które interesują nas najbardziej, gdy wyszukujemy przez urządzenia mobilne, są kolejno: moda, artykuły kolekcjonerskie i elektronika.

Rok 2017 był przełomowy dla polskich użytkowników eBay korzystających z urządzeń mobilnych. Liczba licytacji wzrosła o ponad 100% i była 8 razy większa niż w 2012. Ponadto Polacy zrobili dwa razy więcej zakupów w porównaniu do 2016 roku i prawie 16 razy więcej w stosunku do 2012. Dziś polscy użytkownicy korzystają z aplikacji eBay średnio 8 minut każdego dnia.

eBay świętuje 10 lat aplikacji mobilnej

Obecnie aplikacja zawiera różne udogodnienia dla klientów i jest wyposażona w rozwiązania z zakresu uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji, które pomagają dostosować wyniki wyszukiwania do indywidualnych zainteresowań. Ma także dostępną zakładkę „Okazje”, która umożliwia znalezienie konkretnych przedmiotów przecenionych od 20 do nawet 90 procent. Co ciekawe, w ramach programu obowiązuje w pełni darmowa i szybka przesyłka – nie tylko w przypadku produktów pochodzących z Europy, ale również Azji. Od niedawna zakładka zawiera także sekcję „Wszystko za mniej niż 10 zł”, dzięki której można wyszukiwać tańsze produkty według wybranych kategorii.

Aplikacja eBay - E-tydzień w E-commerce

Aplikacja eBay - E-tydzień w E-commerce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interfejs aplikacji eBay z 2008 i 2018 roku

Trochę historii

  • 2008 – aplikacja eBay była jedną z pierwszych zaprezentowanych przez Steve’a Jobsa na konferencji deweloperów Apple w 2008 roku.
  • 402 milionów – aż tyle razy pobrano aplikację mobilną eBay od początku jej wprowadzenia.
  • 62% – procent transakcji dokonanych na stronach eBay za wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
  • 189 tys. zł. – najdroższy przedmiot zakupiony przez Polaka przez aplikację eBay to zestaw obiektywów Zeiss Super Speed MK3 Arriflex do aparatu fotograficznego.
  • 22:00 – Polacy to nocne marki! Szczyt aktywności zakupowej Polaków na eBay przypada między 22.00 a 23.00.
  • 9 – liczba języków, w których dostępna jest aplikacja eBay.

Dziś już nie sposób wyobrazić sobie świat bez smartfonów oraz kilkunastu zainstalowanych aplikacji ułatwiających codzienność. Trudno uwierzyć, że dopiero 10 lat temu pojawił się pierwszy iPhone i wraz z nim pierwszy sklep z aplikacjami. Na tym polu eBay okazał się jednym z pionierów. Jego aplikacja, zaledwie sześć dni po utworzeniu App Store w 2008 roku, znalazła się wśród pierwszych 500 dostępnych. Aplikacja tak bardzo spodobała się Steve’owi Jobsowi, że zaprosił eBay’a do zaprezentowania jej na żywo podczas inauguracji dla programistów Apple. Od tamtej pory świat dynamicznie się zmieniał, a wraz z nim wygląd oraz rozwiązania stosowane w aplikacji eBay.

Nowe metody płatności w ofercie PayLane

PayLane, spółka wchodząca w skład grupy Polskie ePłatności, wdraża nowe metody płatności. Łącznie ponad 200 nowych sposobów dokonania transakcji bezgotówkowych w Polsce, w tym obsługę płatności przez banki spółdzielcze.

Nowa oferta to kolejne udogodnienia dla rynku B2B. Dzięki wprowadzeniu kolejnych metod płatności online, firmy sprzedające w sieci zyskują jeszcze bardziej atrakcyjną i dopasowaną do preferencji klienta końcowego ofertę.

– Od kilku lat bardzo prężnie działamy za granicą, wpierając przedsiębiorców z kilkudziesięciu krajów świata w dostarczaniu niezawodnych metod płatności online. Nasze doświadczenie globalne wykorzystujemy teraz na rynku polskim, wychodząc naprzeciw rosnącym wymaganiom internautów dokonujących płatności bezgotówkowych. Wiemy, że jednym z powodów wycofania się klienta końcowego z transakcji online jest brak preferowanej przez niego metody płatności – mówi Karol Zielinski, CEO PayLane z grupy Polskie ePłatności. – Dlatego przez stałe uzupełnianie portfolio, minimalizujemy ryzyko porzucenia e-koszyka na etapie płatności – dodaje.

Klienci PayLane już od dawna mogą przyjmować płatności popularnymi sposobami, takimi jak karty płatnicze, PayPal czy poprzez przelewy bankowe: PKO PB, Alior Bank, BZWBK, BGŻ BNP Paribas, mBank, T-Mobile Usługi Bankowe, Credit Agricole, Idea Bank oraz Deutsche Bank.

Teraz zaczęli oferować również szybkie płatności: Getin Bank, Citi Bank Handlowy, Plus Bank, Noble Bank, Getin Noble Bank S.A., Nest Bank SA, Podkarpacki Bank Spółdzielczy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. czy Banki Spółdzielcze SGB. Konsument, wybierając opcję płatności przez swój bank, otrzymuje natychmiast potwierdzenie, a tym samym pewność jej poprawności.

 

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę