Najnowszy magazyn już jest!

Popraw E-commerce B2B i stwórz politykę zwrotów i reklamacji e-sklepu!

Zobacz więcej

Zwiększ zasięg kampanii SEO dla
e-sklepu z pomocą wyszukiwania semantycznego i sprzedawaj więcej przez cały rok

Kiedy prowadzisz własny biznes, nieustannie myślisz o kolejnych krokach, jakie możesz czy też powinieneś podjąć w związku z ciągłymi zmianami na rynku. Chęć pozostania na fali sukcesu niesie za sobą potrzebę poznawania wciąż nowych rozwiązań i wymaga umiejętności ich właściwego wdrażania na własnym podwórku. Wychodzę z założenia, że biznes to nieustanne inwestycje – przede wszystkim czasu, swojego i osób trzecich. Dziś sam zainwestuję w Twój biznes – podzielę się z Tobą wiedzą o tym, jak maksymalnie wykorzystać potencjał kampanii SEO i rozszerzyć je semantycznymi słowami kluczowymi, istotnymi z punktu widzenia Twojej grupy docelowej.

Zwiększ zasięg kampanii SEO dla
e-sklepu z pomocą wyszukiwania semantycznego i sprzedawaj więcej przez cały rok

Kiedy prowadzisz własny biznes, nieustannie myślisz o kolejnych krokach, jakie możesz czy też powinieneś podjąć w związku z ciągłymi zmianami na rynku. Chęć pozostania na fali sukcesu niesie za sobą potrzebę poznawania wciąż nowych rozwiązań i wymaga umiejętności ich właściwego wdrażania na własnym podwórku. Wychodzę z założenia, że biznes to nieustanne inwestycje – przede wszystkim czasu, swojego i osób trzecich. Dziś sam zainwestuję w Twój biznes – podzielę się z Tobą wiedzą o tym, jak maksymalnie wykorzystać potencjał kampanii SEO i rozszerzyć je semantycznymi słowami kluczowymi, istotnymi z punktu widzenia Twojej grupy docelowej.

Czas czytania: ok. 7 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • czym jest wyszukiwanie semantyczne,
  • jak wyszukiwarka rozumie, co użytkownik ma na myśli,
  • jak tworzyć content pod wyszukiwanie semantyczne,
  • jak optymalizować treści pod wyszukiwanie semantyczne,
  • jak budować bazę fraz kluczowych opartą na zainteresowaniach użytkowników.

Główną ideą przyświecającą wyszukiwarce Google od samego początku było i jest dostarczanie użytkownikom w jak najkrótszym czasie wyników najlepiej odpowiadających ich zapytaniom1. Obecnie wiele informacji można otrzymać bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki, bez konieczności wchodzenia na strony docelowe (ilustracja 1).

Ilustracja 1 – Informacje dostępne bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki Google

Ilustracja z Informacjami dostępnymi bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki Google
Źródło: www.google.com

Szybką odpowiedź na zadane pytanie można również dostać w postaci wyniku rozszerzonego direct answer – jako pozycji „0” (ilustracja 2).

Ilustracja 2 – Wynik direct answer zawiera bezpośrednią odpowiedź na pytanie zadane wyszukiwarce

Ilustracja przedstawia wynik direct answer zawiera bezpośrednią odpowiedź na pytanie zadane wyszukiwarce
Źródło: www.google.com

Czym właściwie jest wyszukiwanie semantyczne?

Słowo „semantyczny” oznacza znaczenie lub istotę czegoś. W dziedzinie wyszukiwania pojęcie „semantyka” zasadniczo odnosi się do badania słów i ich logiki.

Google dąży do tego, aby w dostarczaniu użytkownikowi kompleksowych informacji osiągnąć poziom typowej konwersacji2. Wyszukiwarka ma za zadanie zrozumieć, co użytkownik miał na myśli, i pokazać mu najtrafniejsze wyniki spełniające jego oczekiwania. Wykorzystuje do tego słowa powiązane ze sobą i bazuje na synonimach oraz wyrażeniach pokrewnych (ilustracja 3).

Ilustracja 3 – Jak wyszukiwarka rozumie, co użytkownik ma na myśli

Ilustracja przedstawia Jak wyszukiwarka rozumie, co użytkownik ma na myśli
Źródło: www.pi-datametrics.com/developments-seo-semantic-search

W praktyce oznacza to, że nie doszukasz się stałej korelacji między ciągiem znaków znalezionych przez algorytm na danej stronie a konkretnym zapytaniem wpisanym przez użytkownika w wyszukiwarkę. Algorytm stara się zrozumieć cały kontekst, a wykorzystuje do tego inteligentne rozwiązania z zakresu filtrowania oraz dynamicznego serwowania danych.

Spójrz teraz na kilka przykładów semantycznego wyszukiwania (przykład poniżej).

Ilustracja przedstawia sugerowane wyniki semantycznych słów kluczowych w wyszukiwarce Google

Pamiętaj
Wcześniej Google próbował dopasować wyszukiwane słowa do słów na stronie. Dzisiaj przy wsparciu algorytmów, takich jak np. RankBrain, próbuje dokładnie zrozumieć, co masz na myśli. Algorytm RankBrain zapewnia bardziej interaktywne wyniki wyszukiwania dzięki wykorzystaniu koncepcji, synonimów i algorytmów języka naturalnego, a także dzięki przekształcaniu danych strukturalnych i nieustrukturyzowanych w intuicyjną i elastyczną bazę danych.

Jak tworzyć content pod wyszukiwanie semantyczne?

Algorytm wyszukiwarki wie dobrze, jakie słowa najczęściej występują razem i tworzą semantyczne korelacje (wykorzystuje to m.in. w walce ze spamem). Jest to możliwe dzięki użyciu zaawansowanych systemów, takich jak:

  1. LDA (modelowanie tematyczne) – bada powiązanie tematyczne między daną podstroną lub fragmentem treści a zapytaniem.
  2. LSI (mierzenie współwystępowania) – ukryte indeksowanie semantyczne, bada współwystępowanie słów.
  3. TF*IDF – waży częstotliwości użycia słowa kluczowego w dokumencie względem innych dokumentów.
    TF (term frequency) słowa – określa, z jaką częstotliwością słowo pojawia się w dokumencie. Pozwala sprawdzić, czy używasz danego słowa zbyt często, czy też zbyt rzadko.
    IDF (inverse document frequency) słowa – jest miarą tego, jak istotne jest to określenie w wynikach wyszukiwania (innych dokumentach).

Krótkie wyjaśnienie działania poszczególnych systemów i zachodzących w nich korelacji między frazą wyszukiwania a otrzymanym wynikiem znajdziesz w ramce 1. Jak wynika z zaprezentowanych w niej przykładów, utrzymanie jak największej zgodności i merytoryczności treści odpowiedzi względem zapytania użytkownika, pozwoli Ci realnie zbliżyć się do wysokich pozycji w wynikach organicznych.

Ramka prezentuje Działanie systemów prostego bazowania na frazach kluczowych

Pamiętaj

Nieefektywny dobór słów kluczowych może uniemożliwić Ci skuteczne konkurowanie w tematach, które Cię szczególnie interesują. Unikaj sytuacji, które nie będą całkowicie jasno wyznaczały realnych intencji Twojej treści dla botów skanujących zawartość Twojego serwisu. Za najprostszy przykład może nam posłużyć słowo „lampka” – może ono właściwie oznaczać lampkę nocną i lampkę szampana.

Nie zapominaj jednak, że nie jest to jedyny czynnik rankingowy – buduj autorytet strony i domeny, a także pozyskuj tematyczne linki zwrotne.

Gdybyś znał wszystkie tematy i słowa kluczowe związane ze swoją branżą, mógłbyś stworzyć doskonałe treści dopasowane do grupy docelowej i osiągnąć optymalną pozycję w wyszukiwarce. Jednak nie każdy stara się poznać realne problemy swoich użytkowników, przez co przygotowywane treści nie zawsze są dopasowane do tematu i najlepsze pod względem merytorycznym. Chociaż tworzenie skutecznych treści nie jest proste i szybkie, istnieje kilka sprawdzonych sposobów na ulepszenie Twojej strategii wyszukiwania semantycznego.

Jak optymalizować treści pod wyszukiwanie semantyczne w praktyce?

Jak widzisz, wyszukiwarka Google chce dostarczać użytkownikom najlepszych źródeł informacji, najbardziej odpowiadających ich zapytaniom. Pewnie zastanawiasz się, jak zostać liderem opinii w swojej sekcji biznesowej. Budowanie autorytetu i pozycji eksperta we własnej branży to niewątpliwie długa droga. Jednak korzyści z tego, że będziesz później polecany przez użytkowników, internauci będą pisać o Twojej działalności, a przede wszystkim będziesz zapewniał swoim odbiorcom wyjątkową wartość w postaci praktycznej wiedzy, są wręcz bezcenne.

Od czego powinieneś zacząć?

1. Opracuj strategię, która zapewni wysoki poziom treści

Określ, jak chcesz być postrzegany i jaki obszar wiedzy chciałbyś zagospodarować. Przygotuj kompleksową strategię treści. Pytania, które Ci w tym pomogą, znajdziesz w ramce 2.

Jak stworzyć strategię treści

2. Opracuj ukierunkowaną treść, która da odpowiedzi na pytania klienta

Każdą treść, którą zamierzasz opracować, powinien poprzedzać gruntowny research. Zwłaszcza pod kątem treści powiązanych z każdym tematem docelowym.

Zakładam, że definicja persony jest Ci znana i wiesz, do której grupy docelowej chcesz trafić z usługą lub produktem. Zatem nie pozostaje Ci nic innego jak przejść przez listę wskazówek dotyczących budowania bazy fraz kluczowych opartej na zainteresowaniach użytkowników (ramka 3) i stworzyć własną. Właściwe wykorzystanie fraz na stronie pozwoli Ci wypełnić luki w widoczności organicznej Twojej witryny.

Ramka prezentująca sposoby na to, jak zbudować bazę słów kluczowych

Ramka ze sposobami budowania własnej bazy fraz kluczowych c.d.

3. Ustrukturyzuj swoje dane, aby pomóc robotom skuteczniej analizować treści

Dane strukturalne wykorzystują treści, które już są na Twojej stronie (ramka 4). Dzięki nim przede wszystkim zwiększysz użyteczność i dostępność treści zarówno dla bota wyszukiwarki, jak i dla użytkowników. Warto wspomnieć, że zastosowanie tego typu danych nie tylko wzbogaci widoczność treści już na poziomie wyszukiwania, lecz także może poprawić współczynnik klikalności (CTR) wyniku wyszukiwania.

Ramka prezentująca przykłady danych strukturalnych w wyszukiwarce

4. Zaplanuj linkowanie wewnętrzne w celu lepszego przepływu informacji

Linkowanie wewnętrzne to przede wszystkim wsparcie dla użytkownika w nawigacji po Twojej witrynie. Dodatkowo wspiera proces indeksacji strony w wyszukiwarce – przez dostarczanie robotom wyszukiwania kolejnych ścieżek do indeksacji. Wykorzystanie tego elementu w przemyślany sposób może skutecznie poprawić widoczność treści w wyszukiwarce. Poniżej kilka wskazówek, jak podejść do tematu praktycznie:

  • Znajdź i napraw wszelkie podstrony, które zwracają błędy typu 3xx i 4xx.
  • Spraw, aby najważniejsze sekcje strony były zawsze pod ręką.
  • Do linkowania wewnętrznego treści odpowiednio wykorzystaj kotwice (frazy, które są klikalnymi linkami).
  • Staraj się linkować do kanonicznego adresu URL, bez parametrów.
  • Na konkretnych sekcjach podstron, na które bezpośrednio trafia użytkownik, staraj się dodatkowo odwoływać do tematów uzupełniających dane zagadnienie.
  • Nie przesadzaj z liczbą linków w stopce.
Podsumowanie

W budowaniu strategii widoczności organicznej, bazującej na wielu czynnikach zewnętrznych, nie istnieje jedno rozwiązanie dla wszystkich. Nie nastawiaj się na gotowe recepty. One nie istnieją. Mam nadzieję, że wiedza, którą się z Tobą podzieliłem, pozwoli Ci znaleźć własne rozwiązania i w pełni wykorzystać potencjał działań SEO.


1. „Naszą misją jest uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego” (ang. „Our mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful”) – hasło ze strony Google’a, dostęp online: www.google.com/about.
2. „Think of the assistant, we think of it as a conversational assistant, we want users to have an ongoing two-way dialogue” – słowa wypowiedziane przez Sundara Pichaia, CEO Google’a, w trakcie konferencji „Google I/O” w maju 2018 r.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 1/2019

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę