Sprawdź najnowszy numer

Dochodowy e-commerce w 2021 roku

Zobacz numer

Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 2. Silna marka czy atrakcyjny produkt? Czynniki gwarantujące sukces na Amazonie

Polscy producenci posiadający silną markę w naturalny sposób myślą o ekspansji globalnej. Sprzedaż na Amazonie wydaje się do tego idealnym środkiem. Jednak trzeba pamiętać, że Amazon to bardzo konkurencyjna platforma, na której w samej Europie handluje ponad milion sprzedawców. Powstaje zatem pytanie, jak się wyróżnić.

Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 2. Silna marka czy atrakcyjny produkt? Czynniki gwarantujące sukces na Amazonie

Polscy producenci posiadający silną markę w naturalny sposób myślą o ekspansji globalnej. Sprzedaż na Amazonie wydaje się do tego idealnym środkiem. Jednak trzeba pamiętać, że Amazon to bardzo konkurencyjna platforma, na której w samej Europie handluje ponad milion sprzedawców. Powstaje zatem pytanie, jak się wyróżnić.

Czas czytania: ok. 3 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • jakie są możliwości budowania marki na Amazonie,
  • co wpływa na pozycję listingu,
  • jakie elementy mają istotny wpływ na sprzedaż na Amazonie,
  • dlaczego do sprzedaży na tej platformie warto tworzyć specjalne linie produktów,
  • jakie są wskazówki dla polskich producentów od twórcy marek Creative Brands.

Często polskie firmy myślące o sprzedaży globalnej wskazują jako wyróżnik swoją markę. Model sprzedaży FBA (Fulfillment by Amazon), w którym nie trzeba inwestować w infrastrukturę logistyczną, sprawia, że dostęp do rynków zagranicznych wydaje się prostszy niż do tej pory. Pytanie, czy Amazon jest platformą, na której warto tę markę budować, i jakich narzędzi do tego używać.

Jeśli sprowadzimy markę do jej funkcji ochrony produktu przed imitacjami – bycia tym elementem, który sprawia, że klienci chcą kupować artykuły właśnie tej, a nie innej firmy – to wydawać by się mogło, że inwestowanie w jej rozpoznawalność na Amazonie jest konieczne. Zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę liczbę produktów listowanych w tym serwisie, która sięga 350 mln. Co jednak, jeśli klienci kupujący na Amazonie w swoich wyborach nie kierują się marką, ale zwracają uwagę na sam produkt?

Większość, bo aż 78% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę Amazona, nie zawiera nazwy marki. Oznacza to, że klienci kupujący w tym serwisie szukają „butów do koszykówki”, a nie „butów do koszykówki Nike”. W związku z tym należy się zastanowić, czy Amazon nie jest typową platformą brand agnostic, na której marka nie ma większego znaczenia, a najważniejsze są produkt i jego prezentacja.

Narzędzia do promocji marki

Z jakich narzędzi do promocji marki można skorzystać na Amazonie? Są one dość podstawowe:

  • Brand Registry – rejestr marek, który pozwala na ochronę brandu oraz daje dodatkowe możliwości marketingowe,
  • sponsored brand – format reklamowy rozliczany w modelu PPC, zawierający elementy graficzne, w tym logotyp marki,
  • wideo – dostępne zarówno na listingach, jak i na storefroncie, pozwala przedstawić historię marki,
  • EBC (enhanced brand content) – rozszerzona karta produktu, na której poza przedstawieniem rozbudowanego opisu przedmiotu można opowiedzieć o marce.

Takie formy reklamy wykorzystuje m.in. marka Krosno.

marka-krosno-na-amazonie

Czynniki wpływające na popularność produktów

Sprawdźmy, czy i w jaki sposób algorytm pozycjonujący listingi premiuje marki.

Pięć najważniejszy czynników wpływających na pozycję listingu to:

  • kampanie PPC na Amazonie,
  • historia sprzedaży,
  • sprzedaż organiczna,
  • wiarygodność sprzedawcy,
  • wyświetlenia.

Jak widać, żaden z nich nie odnosi się wprost do siły marki – większość to czynniki sprzedażowe lub typowo performance’owe.

Oczywiście marka pośrednio może wpływać np. na liczbę wyświetleń czy historię sprzedaży, ponieważ można założyć, że więcej wyświetleń będą miały produkty markowe, które zarazem będą chętniej kupowane. Jednak, jak wspomniałem wcześniej, na Amazonie raczej nie szuka się marek, więc można przyjąć, że liczba wyświetleń zależy od atrakcyjności produktu, jego ceny, zdjęć czy opisu. Historia sprzedaży to również wypadkowa dobrej prezentacji artykułu oraz doboru odpowiedniej niszy. Potwierdza to, że Amazon jest platformą, na której liczy się produkt i to na nim należy się skupić.

Czynniki gwarantujące sukces na Amazonie

Co łączy marki tworzone z myślą o Amazonie, które często ze swoimi wynikami sprzedażowymi zostawiają daleko w tyle dużych producentów? Główne cechy wspólne to:

  • bardzo dobry research produktowy, który często może oznaczać produkcję specjalnej linii do sprzedaży na Amazonie,
  • opisy, które z jednej strony dostarczają niezbędnych informacji o produkcie, takich jak skład, gramatura, wielkość, a z drugiej – są pisane pod wyszukiwarkę,
  • zdjęcia, które jasno i klarownie przedstawiają, co klient kupuje.

Przykładem sukcesu na Amazonie może być sprzedaż prowadzona przez marki Creative Brands.

Historia-sukcesu-na-Amazonie-marek-creative-brands

Alternatywnymi metodami budowania świadomości marki mogą być: korzystanie z mediów społecznościowych, współpraca z lokalnymi influencerami, stworzenie specjalnych landing page’ów, na których przedstawione zostaną produkty i marka. Amazon służy wtedy jedynie jako sklep, w którym finalizowany jest zakup. Przykładem takiego sklepu marki jest ten firmy Yope.

Sklep-marki-Yope-na-Amazonie

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 1/2021

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę