Zamów nowy numer!

Zdrowa polityka cenowa i rabatowa w e-commerce

Zobacz numer

Logistyka e-commerce to dzisiaj już nie tylko magazynowanie i wysyłki

Logistyka sklepu internetowego to dziś już nie tylko sprowadzenie towaru, znalezienie klienta i wysyłka. E-commerce przestaje ograniczać się do obszaru jednego państwa i często wychodzi z działaniem nie tylko do krajów ościennych. Wspólny rynek Unii Europejskiej zachęca do sprzedaży na całym jej obszarze.

Logistyka e-commerce to dzisiaj już nie tylko magazynowanie i wysyłki

Logistyka sklepu internetowego to dziś już nie tylko sprowadzenie towaru, znalezienie klienta i wysyłka. E-commerce przestaje ograniczać się do obszaru jednego państwa i często wychodzi z działaniem nie tylko do krajów ościennych. Wspólny rynek Unii Europejskiej zachęca do sprzedaży na całym jej obszarze.

Działanie w wielu państwach jednocześnie pozwala na generowanie większych obrotów, skalowanie działalności i zmniejszenie ryzyka, z jakim zawsze wiąże się silne przywiązanie do jednego rynku. Wystarczy obniżenie popytu w kraju docelowym i pojawia się problem z optymalizacją budżetu sklepu. Przy sprzedaży na kilku rynkach nie jest on tak dotkliwy.

Dywersyfikacja działalności na różne rynki niesie ze sobą także dodatkowe obowiązki, wynikające z regulacji prawnych. Niestety, mimo wspólnego rynku i teoretycznie tych samych przepisów w różnych specyficznych obszarach (np. w kwestii odpadów i opakowań) sprzedawcy podlegają lokalnym regulacjom.

LUCID i system dualny w Niemczech

Sprzedawcy dostarczający swoje produkty do Niemiec od początku 2019 r. muszą stawiać czoła regulacjom obejmującym opakowania wprowadzane na ten rynek. Działa tam system dualny, przez co każda firma wprowadzająca opakowania, które docelowo stają się odpadami, musi przed rozpoczęciem sprzedaży zarejestrować się w rejestrze LUCID. Deklaruje w nim ilość odpadów, jakie umieści na rynku w bieżącym roku, i uiszcza opłatę odpowiadającą tej wielkości. Oczywiście wstępna deklaracja jest po roku weryfikowana i ewentualne niedoszacowania muszą zostać skorygowane (i opłacone). Kara za niewypełnienie opisywanego obowiązku, wprowadzonego przez ustawę VerpackG,
to nawet 100 tys. euro, dlatego nie warto ryzykować i działać bez rejestracji.

BDO dla sklepów internetowych

Polscy sprzedawcy przed kwestią rejestracji i składania sprawozdań z przekazywanych odpadów stanęli dopiero w 2020 r., choć przygotowania do tego należało rozpocząć znacznie wcześniej. Mowa tu oczywiście o sławnej już Bazie Danych Odpadowych. Obowiązek rejestracji sklepów internetowych w BDO opisaliśmy na blogu EUROCOMMERCE, na który zapraszamy. Zagadnienie jest zdecydowanie zbyt szerokie, aby poruszać je w tym artykule. Warto tylko przypomnieć, że za brak wpisu do BDO przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 1 mln zł, a nawet aresztem.

Doświadczony partner w logistyce – na wagę złota

Oczywiście regulacje prawne dotyczące odpadów nie są jedynymi, jakie należy wziąć pod uwagę. Ten przykład pokazuje, jak wiele czynników należy uwzględnić przed podjęciem decyzji dotyczących logistyki.

Nieocenionym wsparciem w tej sytuacji jest doświadczony partner, który orientuje się w regulacjach prawnych i pomaga w kwestiach formalnych. Centrum logistyczne to dziś nie tylko obsługa magazynowa i realizacja wysyłek. Wiedza na temat obowiązków sprawozdawczych w e-commerce leży w interesie naszych klientów. W EUROCOMMERCE staramy się wspierać ich w tym procesie i im doradzać, żeby ułatwić i tak już wystarczająco skomplikowaną działalność.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: www. eurocommerce.pl.


Artykuł powstał we współpracy z EUROCOMMERCE

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 1/2020

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę