Najnowszy magazyn już jest!

Popraw E-commerce B2B i stwórz politykę zwrotów i reklamacji e-sklepu!

Zobacz więcej

Pop-up do zadań specjalnych. Jak stworzyć komunikat, który wesprze sprzedaż w e-commerce skutecznie i długofalowo

Według użytkowników są natrętne, irytujące, niedostosowane do potrzeb – a to tylko kilka łagodnych określeń padających pod adresem pop-upów. Liczba udanych realizacji nadal stanowi kroplę w morzu projektów nieudanych, które zalewają każdego dnia strony WWW i podważają zasadność tego rozwiązania. Pop-upy to absolutna podstawa w komunikacji e-sklepu z użytkownikiem. Dobrze zaprojektowane i wdrożone na stronie, zapewniają wzrost liczby konwersji, a dodatkowo są dobrze postrzegane przez odbiorców.

Pop-up do zadań specjalnych. Jak stworzyć komunikat, który wesprze sprzedaż w e-commerce skutecznie i długofalowo

Według użytkowników są natrętne, irytujące, niedostosowane do potrzeb – a to tylko kilka łagodnych określeń padających pod adresem pop-upów. Liczba udanych realizacji nadal stanowi kroplę w morzu projektów nieudanych, które zalewają każdego dnia strony WWW i podważają zasadność tego rozwiązania. Pop-upy to absolutna podstawa w komunikacji e-sklepu z użytkownikiem. Dobrze zaprojektowane i wdrożone na stronie, zapewniają wzrost liczby konwersji, a dodatkowo są dobrze postrzegane przez odbiorców.

Czas czytania: ok. 7 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • jak się efektywnie komunikować z wykorzystaniem pop-upu,
  • w jakich sytuacjach warto zastosować pop-up w sklepie internetowym,
  • jak projektować wyskakujące okienka, aby zatrzymywały uwagę użytkownika,
  • jakich błędów unikać w komunikacji wykorzystującej pop-upy w e-sklepie,
  • jak działa reguła 100 do-larów Jonah Bergera.

Wszystkie znane Ci wyskakujące okienka, mniej lub bardziej lubiane prostokąty i kwadraty, w branży reklamowej są określane mianem form layerowych czy nawet bardziej agresywnie – formatów intruzywnych. To jednak całkowicie bezkosztowa forma kontaktu z użytkownikiem. Pop-up dobrze zaprojektowany i odpowiednio dopasowany do odbiorcy spełni swoją funkcję i wpłynie na wzrost wskaźnika konwersji

Największą zaletą tej formy komunikacji jest jej wszechstronność. Szerokie spektrum zastosowań sprawia, że bardzo dobrze sprawdza się ona w zadaniach takich, jak:

  • wsparcie bieżącej sprzedaży,
  • budowa bazy newsletterowej,
  • zmniejszenie liczby porzuconych koszyków,
  • kierowanie ruchu w miejsce o większym prawdopodobieństwie konwersji.

Aby móc osiągnąć powyższe cele biznesowe, zacznij od odpowiedniej strategii działania.

Jak dobrze wykorzystać pop-upy w e-sklepie i nie popełnić błędów

Wyobraź sobie, że właśnie skończył Ci się tusz do drukarki, a Twój lokalny dostawca przebywa na urlopie. Postanowiłeś zrobić zakupy w internecie. Wykorzystałeś wyszukiwarkę i dotarłeś na stronę z interesującym Cię produktem. Chciałeś zapoznać się z jego opisem, niestety nie jesteś w stanie tego zrobić, bo atakuje Cię nieprzemyślany pop-up z promocją drukarki do etykiet za jedyne 3500 zł, której nie potrzebujesz.

To klasyczny przykład najczęściej pojawiającego się problemu, którego da się uniknąć, jeśli podejdzie się do komunikacji z wykorzystaniem pop-upu strategicznie.

Ramka: Zasady komunikacji przez pop-up

Nie musisz działać po omacku czy liczyć tylko na swoją intuicję. Przed podjęciem decyzji o miejscu emisji sięgnij po dane z Google Analytics, które pozwolą Ci zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje z Twoją witryną, na których podstronach spędzają najwięcej czasu itp.

Można pomyśleć, że formułowanie strategii dla zwykłego pop-upu jest przesadą. Jednak gdy popatrzymy, jakie są główne powody narzekań odbiorców na wyskakujące okienka, zrozumiemy, jak poważnie należy podejść do tematu, aby uniknąć podstawowych błędów w tym obszarze. O czym warto pamiętać?

1. Wybierz odpowiedni moment

Zły czas emisji to jeden z największych i najczęściej popełnianych błędów w tej formie komunikacji. Nie dziwi więc informacja, że nawet 53% ankietowanych nie lubi tej formy kontaktu – właśnie ze względu wyświetlanie się jej w nieodpowiednim momencie (np. exit pop-up emitowany w chwili, gdy odbiorca wcale nie ma zamiaru opuścić strony)1.

Dostępne na rynku narzędzia (takie jak np.: Optin-Monster, Unbounce, Layered Popups, Hello Bar) pozwalają ustawić emisję formatu w różnych konfiguracjach, np.:

  • w chwili wejścia użytkownika na stronę,
  • z czasowym opóźnieniem emisji od momentu wejścia, np. o 5 s czy 10 s, aby odbiorca miał czas na zapoznanie się z asortymentem,
  • w momencie scrollowania strony, z opcją określającą poziom zaangażowania odbiorcy (przez ustawienie procentowego wskaźnika przewijania, np. 30% strony),
  • w momencie kliknięcia w zdefiniowany wcześniej element,
  • w chwili wyjścia (exit pop-up).

Dostępnych opcji ustawień jest bardzo dużo. Nie ma jednej idealnej, która sprawdzi się w każdym biznesie. Można dyskutować o zasadności emitowania pop-upów zaraz po wejściu do serwisu. W niektórych branżach, np. odzieżowej, w której konkurencja jest silna, pop-upy są emitowane na stronie głównej już od pierwszych sekund. Ich zadaniem jest wyróżnienie oferty e-sklepu i zwrócenie uwagi kupującego w miejscu, w którym jego koncentracja jest niska.

Inaczej jest w wypadku karty produktu, na którą użytkownik poszukujący konkretnych informacji trafia z wyszukiwarki.

Wskazówka

Jeżeli klient chce nabyć konkretny produkt, chociażby tusz do drukarki firmowej z wcześniejszego przykładu, to przyszedł w określonym celu – zakupu. Nie przeszkadzaj mu w customer journey. Pozwól mu zapoznać się z ofertą i szczegółami produktu. Poczekaj na jego następny krok. Jeżeli z jakiegoś powodu zdecyduje się on na wyjście ze strony przed zakupem, spróbuj go zatrzymać za pomocą exit pop-upu, na którym zaproponujesz np. ekstrazniżkę.

W handlu internetowym, w którym każdy promil konwersji jest cenny, opłaca się obserwować zachowanie użytkownika na stronie i testować różne rozwiązania, aby dopasować emisję do najlepszego momentu (przykład poniżej). Nie polecam pozostawiać wyboru tego elementu przypadkowi.

Tabela z danymi zachowania użytkownika na stronie

2. Postaw na konkretny przekaz

Nikt nie lubi, gdy mu się przerywa. Pop-up bez względu na to, czy jest wyświetlany w serwisie informacyjnym, na blogu czy w witrynie sklepowej, przeszkadza w nawigowaniu i przeglądaniu strony. Pamiętaj o tym i projektuj go tak, by przerwa dla użytkownika była jak najmniej dokuczliwa, krótka i pozwalała w szybki i łatwy sposób zareagować na Twoją prośbę, np. zapis do newslettera.

Warto się odwołać do niezawodnej reguły „mniej znaczy więcej”, która kładzie nacisk na prostą formę komunikacji i eksponowanie korzyści (np. zniżek, rabatów, darmowej dostawy, prezentów). W praktyce oznacza to tyle, że jeżeli decydujesz się przerwać aktywność użytkownika, powiedz mu wprost, że masz ku temu dobry powód. Może być nim np. rabat na pierwsze zakupy w zamian za pozostawienie przez użytkownika adresu e-mail i wyrażenie zgody na dalszą komunikację (ilustracja 1).

Ilustracja 1 – Przykład pop-upu w sklepie PetCareRX, wykorzystującego benefit w postaci zniżki na zakupy i komunikującego go dwukrotnie – także w formie widocznego CTA

Przykład pop-upu w sklepie PetCareRX, wykorzystującego benefit w postaci zniżki na zakupy i komunikującego go dwukrotnie – także w formie widocznego CTA
Źródło: www.petcarerx.com

3. Zaoferuj coś w zamian

Zdobyć adres e-mail bez zaoferowania użytkownikowi czegoś w zamian to nie lada wyzwanie. Coraz bardziej świadomi klienci zdają sobie sprawę, że ich dane kontaktowe to waluta wykorzystywana przez firmy do celów marketingowych. Oczekują wzajemności i konkretnych korzyści. E-sklepy stosują różne zachęty. Jeśli wykorzystujesz np. rabaty i upusty jako „marchewkę”, opłaca się zastosować w tym psychologię ceny i stworzyć wrażenie okazji, której nie można przegapić.

Wskazówka

Reguła 100 dolarów Jonah Bergera
Zasada pokazuje, w jaki sposób efektywnie prezentować upust, aby odbiorca postrzegał go jako atrakcyjny. Jeżeli sprzedajesz produkty poniżej 100 zł, wykorzystaj zapis procentowy, np. „25% zniżki”. Z kolei jeżeli średnia wartość produktów w Twoim sklepie raczej powyżej 100 zł, to potencjalny kupujący dużo lepiej zareaguje na rabat w postaci konkretnej kwoty, np. „40 zł mniej”.

Nie tylko rabat może być skutecznym komunikatem. Firma sprzedająca kominki w ciekawy sposób wykorzystała swoją wiedzę i zaoferowała darmową kalkulację ceny instalacji, dzięki czemu powiększyła liczbę subskrybentów (ilustracja 2).

Ilustracja 2 – Przykład pop-upu w sklepie GR8fires, komunikującego benefit w postaci darmowej kalkulacji ceny instalacji kominka w zamian za adres e-mail

Przykład pop-upu w sklepie GR8fires, komunikującego benefit w postaci darmowej kalkulacji ceny instalacji kominka w zamian za adres e-mail
Źródło: www.gr8fires.co.uk

4. Personalizuj – to konieczność

Skracaj dystans, ale i zachowuj umiar. Jak tego dokonać? Zaskocz odbiorcę – dostosowuj i personalizuj przekaz z uwzględnieniem ostatnio odwiedzanej przez niego podstrony. Ten mały gest w kierunku kupującego może mieć swoje poważne konsekwencje w przyszłości. Badania pokazują, że ponad 70% klientów frustruje się, gdy treści nie są do nich dopasowane2. Natomiast jeśli marka personalizuje swoją komunikację, czują oni, że o nich dba, i spędzają w witrynie dużo więcej czasu, wydają więcej pieniędzy, a co najważniejsze – wracają po kolejne produkty.

5. Dbaj o najlepszy design

Prawdopodobnie w okresie przedświątecznej gorączki i wzmożonej sprzedaży projekt wyskakującego okienka znajduje się na końcu Twojej listy zadań. Pamiętaj jednak, że bagatelizowanie tego aspektu odbije się negatywnie na współczynniku konwersji. Kiedy projektujesz pop-up, musisz wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii (ramka 2).

Ramka z listą, jak przygotować projekt pop-upu z przykładami

Pop-upy nie muszą irytować

A wręcz przeciwnie – mogą wpłynąć na wygodę kupującego, jeśli będą mu serwowały ciekawe informacje bez konieczności przeszukiwania serwisu. Ważne, aby nie działać po omacku. Jeżeli zadbasz o projekt, dostosujesz treść komunikatów i czas emisji, pop-up stanie się cennym narzędziem do osiągania celów wymienionych na początku artykułu.


1 A. Birkett, „Stop Making These Common Mistakes with Your Website Popups (Includes Examples and Quick Fixes)”, dostęp online: www.unbounce.com/conversion-rate-optimization/common-website-popup-mistakes.

2 J. Santora, „How To Personalize Your Popups With Customer Names”, dostęp online: www.optinmonster.com/how-to-personalize-popups-with-names.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 3/2018

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę