Sprawdź najnowszy numer

CX i obsługa klienta w e-commerce

Zobacz numer

Jak Chiny rozkręciły live streaming e-commerce

E-commerce w 2020 r. nie stoi już jedynie pod znakiem pandemii koronawirusa. Handel detaliczny zmienia się pod wpływem szybkiego rozwoju nowego trendu polegającego na budowaniu relacji z kupującym na żywo. Sprzedaż podczas live streamingu dobrze znana jest nam z telezakupów, ale Chińczycy tchnęli w nią nowego ducha. Nowinka ta zadomowiła się również w Europie.

Jak Chiny rozkręciły live streaming e-commerce

E-commerce w 2020 r. nie stoi już jedynie pod znakiem pandemii koronawirusa. Handel detaliczny zmienia się pod wpływem szybkiego rozwoju nowego trendu polegającego na budowaniu relacji z kupującym na żywo. Sprzedaż podczas live streamingu dobrze znana jest nam z telezakupów, ale Chińczycy tchnęli w nią nowego ducha. Nowinka ta zadomowiła się również w Europie.

Przegląd fasonów i kolorów, przymierzanie oraz pokazywanie różnych wariacji zastosowania produktów na żywo. Sprzedawcy mogą na bieżąco rozwiewać wszystkie wątpliwości potencjalnego klienta, a ten z kolei ma przynajmniej teoretyczną pewność, że kupuje przedmiot, który widzi na ekranie. Na tym opiera się właśnie sprzedaż podczas transmisji online.

zdjecie-1-jak-chiny-rozkrecily-live-streaming

Chiny kolebką live streamingu e-commerce

Początek 2020 r. przyniósł w Chinach ogromny rozwój live streamingu, który stał się ważną gałęzią handlu, generującą ponadprzeciętne dochody.

iResearch Consulting Group przewiduje, że do końca 2020 r. w tym kraju będzie 524 mln użytkowników korzystających z live streamingu. Oznacza to, że 40% wszystkich Chińczyków i 62% internautów w Państwie Środka będzie prowadzić transmisje online. Całkowita skala branży handlu elektronicznego na żywo osiągnęła tam w 2019 r. 433,8 mld juanów (czyli 65 mld dol.) i szacuje się, że do końca 2020 r. ta wartość się podwoi. Jeśli wziąć pod uwagę, że w 2019 r. e-commerce polegający na live streamingu stanowił tylko 4,1% rynku detalicznego online i 1,1% całego handlu elektronicznego, to ta gałąź sprzedaży ma ogromne pole do rozwoju1.

Luo Yonghao, jeden z najbardziej znanych chińskich przedsiębiorców technologicznych, wkroczył na ten rynek z oszałamiającym wynikiem – jego pierwsza transmisja online, która odbyła się w kwietniu 2020 r., wygenerowała sprzedaż o wartości 110 mln juanów (czyli ok. 15 mln dol.). Z kolei Dong Mingzhu, prezes największego chińskiego producenta sprzętu gospodarstwa domowego – Gree Electric – przy wykorzystaniu platformy Kuaishou sprzedała produkty za ponad 300 mln juanów  (ok. 45 mln dol.)! Takie liczby robią wrażenie i pokazują, że nie bez przyczyny Chińczycy wiodą prym na tym rynku.

Co napędza rozwój handlu podczas transmisji online

Motorem napędowym tego trendu jest na pewno pandemia, która ograniczyła konsumentom dostęp do sklepów stacjonarnych. Spędzają oni więcej czasu w domu i poszukują rozrywki. To przyczyniło się do szybkiego rozwoju generalnie handlu online, a przedstawiciele rynku prześcigają się w stosowaniu najbardziej innowacyjnych technik, żeby wybić się wśród konkurencji.

Ponadto wpływ na sukces tej formy sprzedaży mają technologie. Platformy przeznaczone do prowadzenia transmisji stają się coraz bardziej profesjonalne, rozwój sieci 5G poprawia jakość obrazu i dźwięku, a systemy logistyczne wspierają procesowanie zamówień. Intensywna konkurencja, duże wolumeny paczek i potrzeba zaspokojenia stale rosnących wymagań wyrafinowanych chińskich konsumentów sprawiły, że zamówienia docierają do klientów w ciągu 24 godz. Wszystko oparte jest na automatyzacji, inteligentnych magazynach, IoT i innowacyjnych rozwiązaniach dostawy ostatniej mili.

Co warto zaznaczyć, sprzedaż podczas transmisji sprawdza się nie tylko w przypadku książek, kosmetyków czy ubrań. Z sukcesem prowadzona jest również chociażby w branży edukacyjnej, gdzie produkt jest nienamacalny, a sprzedający przekonuje nas wizją tego, co osiągniemy, gdy będziemy w jego posiadaniu. Co więcej, nawet skorzystanie z zakupionego produktu może odbywać się za pośrednictwem wideo. Przykładowo muzea w czasie pandemii dostrzegły potencjał w kanale online oraz rozpoczęły sprzedaż możliwości wirtualnego oglądania ich zasobów.

Mniej kolorowe strony chińskiego live streamingu

Liczba sprzedawców wykorzystujących tę technikę w swojej pracy rośnie w zastraszającym tempie. W Chinach powstają nawet specjalne szkoły z kierunkami przygotowującymi zarówno w teoretycznym, jak i praktycznym wymiarze do prowadzenia tego typu działalności. Koszt takiego kursu to nawet 500 tys. zł!

Najlepsi sprzedawcy stają się gwiazdami streamingu. Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki, uciekają się do nielegalnych praktyk – zakupu followersów czy podbijania wyników sprzedaży w celu zdobycia jeszcze lepszych współprac z markami. Finalnie wielu z nich buduje swoje własne brandy i otwiera sklepy, np. na chińskim Taobao należącym do Alibaby (ilustracja obok).

zdjecie-2-jak-chiny-rozkrecily-live-streaming

Kluczowe w sprzedaży podczas transmisji jest utrzymanie klienta. Tę formę handlu wykorzystuje coraz więcej podmiotów, dlatego dla firm przestaje ona być wartością samą w sobie, bo o klienta należy nadal walczyć. Rozwiązaniem jest strategiczne budowanie wizerunku i rozpoznawalności firmy, a nie skupianie się na jednorazowych pikach sprzedażowych. Warto także pamiętać, że sprzedaż podczas transmisji to świetne wsparcie i element strategicznych akcjach marketingowych. Nie należy jednak wyłącznie na niej opierać swojego modelu biznesowego.

Jeżeli chcesz wejść ze swoimi produktami do Chin, to koniecznie zadbaj o dużą aktywność w social mediach, a także wykorzystywanie live streamingu do sprzedaży. Chiński rynek nadal nie jest skonsolidowany, więc warto być tam obecnym na kilku platformach czy w różnych aplikacjach e-commerce.

zdjecie-3-jak-chiny-rozkrecily-live-streaming


  1. „2020 China’s E-commerce Livestreaming Ecology Report” – raport iResearch, dostęp online: https://bit.ly/3l4hLg2.

 

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 4/2020

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę