Już jest nowy numer!

Zwiększ zyski z mobile e-commerce i podkręć sprzedaż w modelu subskrypcyjnym!

Zobacz więcej

Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Nadzorujesz i sprawdzasz nawet najdrobniejsze elementy procesu logistycznego. Chcesz mieć pewność, że zamówienia są prawidłowo kompletowane i wzorowo pakowane. Doglądasz, kontrolujesz, chuchasz i dmuchasz. W końcu przychodzi jednak moment, w którym liczba zamówień rośnie tak szybko, a tempo pracy wzrasta tak bardzo, że nie jesteś już w stanie ręcznie sterować logistyką. Zaczynasz myśleć o outsourcingu, a nawet o wprowadzeniu do magazynu urządzeń widywanych jeszcze niedawno jedynie w folderach promocyjnych wielkich graczy e-commerce.

Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Nadzorujesz i sprawdzasz nawet najdrobniejsze elementy procesu logistycznego. Chcesz mieć pewność, że zamówienia są prawidłowo kompletowane i wzorowo pakowane. Doglądasz, kontrolujesz, chuchasz i dmuchasz. W końcu przychodzi jednak moment, w którym liczba zamówień rośnie tak szybko, a tempo pracy wzrasta tak bardzo, że nie jesteś już w stanie ręcznie sterować logistyką. Zaczynasz myśleć o outsourcingu, a nawet o wprowadzeniu do magazynu urządzeń widywanych jeszcze niedawno jedynie w folderach promocyjnych wielkich graczy e-commerce.

Czas czytania: ok. 6 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • jakie procesy logistyczne możesz zautomatyzować,
  • czy i dlaczego warto to zrobić,
  • jak automatyzacja wpływa na optymalizację procesów logistycznych,
  • czy automatyzacja zawsze oznacza powierzenie wszystkich zadań robotom.

Automatyzacja w logistyce nie schodzi ostatnio z ust osób zajmujących się nią na co dzień. W badaniu przeprowadzonym kilka miesięcy temu przez FIEGE, P3 i PMR zapytano dyrektorów logistyki największych polskich firm o to, jakie trendy w logistyce będą najbardziej widoczne w ciągu kolejnych dwóch, trzech lat (wykres poniżej).

Wykres 
Które trendy będą najbardziej widoczne w e-commerce w ciągu 2–3 kolejnych lat

Trendy w e-commerce - Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Źródło: „Trendy na rynku powierzchni magazynowych i usług logistycznych” – badanie FIEGE, P3 i PMR

Ponad połowa odpowiedziała, że to właśnie automatyzacja procesów stanie się najistotniejsza. Dopiero na kolejnych miejscach pojawiały się zagadnienia rozwoju e-commerce czy też budowy nowych magazynów.

Można więc z całą pewnością stwierdzić, że procesy będą automatyzowane. Pora zadać sobie pytanie: „Które i w jakim stopniu?”.

Nie da się ukryć, że operacje magazynowe można podzielić na takie, które z powodzeniem mogą się odbywać bez ingerencji człowieka, oraz takie, które nie zostaną wykonane poprawnie bez udziału czynnika ludzkiego. Pierwsze można z pewnością w pełni zautomatyzować, ale co z drugimi? Czy już zawsze przedsiębiorcy będą skazani na operacje manualne i zakładanie rezerw na błędy? Niekoniecznie.

Pamiętaj
Automatyzacja nie zawsze oznacza powierzenie wszystkich zadań robotom i maszynom. Obecnie bardzo popularne są ułatwienia, które wnosi właśnie do pracy człowieka.

Kompletacja zamówień

Jednym z procesów podlegających nieustannej optymalizacji i stanowiących istotny czynnik kosztowy jest kompletacja zamówień. Logistycy – niezależnie od tego, czy mają do czynienia z małą operacją, czy z obsługą wielkiego magazynu o powierzchni kilkudziesięciu tysięcy metrów kwadratowych – czynią wszelkie starania, aby udoskonalić ten proces i skrócić ścieżki kompletacji. Wdrażają w tym celu coraz to nowe pomysły w zakresie magazynowania, takie jak np.:

  • podział na asortymentowe strefy magazynowe,
  • składowanie chaotyczne,
  • dodatkowe znaczniki.

Okazuje się, że kompletacja to idealny przykład procesu, który może być wykonywany przez człowieka za pomocą innowacji (przykład A).

Pick-by-vision - Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Co prawda należy się w niej liczyć z wieloma niespodziankami i możliwymi błędami, nie oznacza to jednak, że nie można jej powierzyć samej maszynie.

Jeśli wziąć pod uwagę sytuację na polskim rynku pracy i malejącą dostępność zasobów ludzkich, a także rosnące koszty zatrudnienia, roboty wydają się doskonałym rozwiązaniem, tym bardziej do pracy w weekendy oraz nocą, a także podczas szczytów sprzedażowych (przykład B).

Robot Toru - Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Pomoc robota jest nieoceniona nie tylko w okresach, w których praca człowieka jest wielokrotnie droższa, lecz także w wypadku konieczności kompletacji towaru z bardzo wysokich półek, co wymagałoby ciągłego wchodzenia na drabinę, albo z najniższych poziomów, do których można się dostać jedynie po schyleniu się. Nawet jeśli robot nie wykonuje czynności znacznie szybciej, to z pewnością je ułatwia i wyręcza pracowników w najtrudniejszych i najmniej przyjemnych operacjach.

Zalety robota Toru - Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Mimo że nadal istnieje wiele argumentów, które odwodzą sklepy internetowe od pomysłu wdrożenia robotów, to rosnące koszty pracy i malejąca dostępność pracowników spowodują, że roboty będą coraz częstszym elementem rodzimego krajobrazu magazynowego.

Personalizacja zamówień

Jeśli zamówienie zostało skompletowane, pora pomyśleć, czy można zautomatyzować proces jego personalizacji. Nie od dziś wiadomo, że klienci uwielbiają czuć się wyróżnieni w tłumie innych kupujących, z przyjemnością odbierają komunikaty skierowane bezpośrednio do nich, a tym bardziej te zawierające spersonalizowane rabaty i kupony związane z ich dotychczasową aktywnością.

O ile sposób obróbki danych określonego klienta i wybór oferty produktowej dla niego jest związany z oprogramowaniem warehouse management system (WMS) i business intelligence (BI), o tyle sam proces składania i wydruku np. ulotek może zostać zautomatyzowany (przykład C).

Automatyczne pakowanie przesyłek - Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Rozwiązanie to udowadnia, że automatyzacja pozwala również na optymalizację działań marketingowych i administracyjnych. Teoretycznie możliwe jest wydrukowanie bezpośrednio na ulotce nie tylko faktury, lecz także formularza zwrotu towaru, zwrotnej etykiety adresowej czy też ankiety, dzięki czemu upraszczany jest proces administracyjny, a klient otrzymuje w paczce jeden dokument zamiast kilku luźnych i pogiętych kartek, co zdarza się niestety nagminnie.


Przeczytaj więcej o automatyzacji marketingu.


Automatyzacja za wszelką cenę?

Istnieją oczywiście również takie elementy procesów automatyzacji, które nie są tanie i łatwe do wdrożenia dla poszczególnych przedsiębiorców. O jakich rozwiązaniach mowa?

System mini-load to sieć tysięcy lokalizacji paletowych oraz kilometrów przenośników, które dowożą kartony do stołów kompletacji (ilustracja poniżej).

Ilustracja
Sieć przenośników w systemie mini-load

Sieć przenośników w systemie mini-load - Automatyzacja w logistyce e-commerce. Czy nadszedł czas, by wyręczyły cię roboty?

Źródło: materiały własne autora

Po pobraniu odpowiedniego asortymentu przez pracownika magazynu na kolejnym etapie paczki są sortowane według poszczególnych lokalizacji i wysyłane do klientów. Do wprowadzenia takiego rozwiązania po pierwsze jest potrzebny już znaczny wolumen sprzedaży, ponieważ tylko taki uzasadnia potrzebę implementacji tak drogiego i zaawansowanego sprzętu. Po drugie zaś znacznie lepiej jest korzystać w takim wypadku z usług operatora logistycznego, który nie tylko zaprojektuje rozwiązanie, lecz także weźmie na siebie koszty związane z jego zakupem – alokuje je do poszczególnych stawek związanych z operacjami magazynowymi.

Roboty kompletujące małe elementy, np. artykuły elektroniczne. Takie rozwiązania istnieją, jednak ich koszt znacznie przekracza możliwości finansowe wielu przedsiębiorców. Zdrowy rozsądek nakazuje zawsze najpierw sprawdzić, czy dane rozwiązanie jest rzeczywiście potrzebne i opłacalne.

Automatyzacja w logistyce – podsumowanie

Polski rynek logistyczny znajduje się obecnie w dobrym momencie, jeśli weźmiemy pod uwagę jego możliwości, warunki do wprowadzenia automatyzacji procesów magazynowych i przyczyny, dla których powinna być ona brana pod uwagę.


Interesuje Cię tamtyka logistyki w e-commerce. Pzzeczytasz o tym więcej w artykule Logistyka w sklepie internetowym – jak sprawić, żeby była skuteczna?


Istnieją rozwiązania, których koszt jest całkiem rozsądny. Jeśli natomiast obciążenie finansowe okazuje się dla pojedynczego przedsiębiorcy mimo wszystko zbyt duże, może on skorzystać z oferty operatora logistycznego, który udowodni, że oddanie pracy w ręce robotów nie jest fanaberią, ale rzeczywistą potrzebą oraz nieodzownym elementem nowoczesnego i efektywnego magazynu obsługującego e-commerce.

Więcej inspiracji:

  1. Film pokazujący pracę robota kompletacyjnego Toru, dostęp online: www.bit.ly/2MCDTx9.
  2. Film pokazujący pracę w systemie pick-by-vision, dostęp online: www.bit.ly/2MEftU0.
  3. Film pokazujący pracę systemu mini-load i przenośników, dostęp online: www.bit.ly/2yu51vs.
  4. Film pokazujący pracę robota przyszłości o imieniu Franka, dostęp online: www.bit.ly/2JYQER3.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 2/2018

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę