Ile czasu polscy internauci spędzają na stronach i w aplikacjach zakupowych? Z jakich urządzeń korzystają? Jakie rodzaje serwisów e-commerce cieszą się największą popularnością? Odpowiedzi m.in. na te pytania udziela najnowsza, majowa fala badania Mediapanel, prowadzonego przez Gemiusa na zlecenie Polskich Badań Internetu.
Ile czasu polscy internauci spędzają na stronach i w aplikacjach zakupowych
Według badania Mediapanel w maju 2023 r. w Polsce było 29,6 mln internautów w wieku 7–75 lat. Aż 90,8% z nich (26,9 mln) odwiedziło w tym miesiącu przynajmniej jedną witrynę z kategorii zakupy online lub uruchomiło taką aplikację.
Ciekawostka
Czas korzystania ze stron i aplikacji zakupowych stanowił ok. 3% łącznego czasu spędzanego w internecie. Najczęściej polscy internauci przebywają w aplikacjach zakupowych – ponad połowę czasu w kategorii zakupy online generują właśnie one. Z komputerów i laptopów pochodzi 31% czasu, a tylko 16% – z mobilnych wersji stron sklepów internetowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Najliczniejsza grupa polskich internautów odwiedza platformy sprzedażowe oraz sklepy wielobranżowe. Tam też spędzają oni najwięcej czasu – średnio prawie 2 godz. w miesiącu.
Zapamiętaj
Spośród sklepów specjalistycznych najchętniej odwiedzane (przez prawie 19 mln użytkowników miesięcznie) są sklepy z podkategorii odzież, obuwie, dodatki. Jest to także najmocniej angażująca podkategoria – średnio użytkownicy spędzają tu ponad 76 min miesięcznie.
Sklepy z pozostałych kategorii angażują w znacznie mniejszym stopniu – średni miesięczny czas korzystania rzadko przekracza w ich przypadku 10 min.
Które witryny i aplikacje zakupowe najczęściej odwiedzają polscy internauci
Zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i pod kątem czasu korzystania dominuje na naszym rynku Allegro. Ponad 19 mln polskich internautów odwiedza strony lub aplikacje tej firmy w miesiącu, a średni czas korzystania wynosi prawie 2 godz. miesięcznie. Kolejny gracz – MediaExpert.pl – gromadzi nieco ponad 10 mln użytkowników. Podium zamyka AliExpress, które ma ponad 8 mln użytkowników w miesiącu.
Ciekawostka
Czas korzystania ze stron i aplikacji sklepów zazwyczaj nie przekracza 10 min w miesiącu. Wyjątkami są azjatyckie potęgi – AliExpress z 46 min i Shein z 30 min. A przede wszystkim Vinted, gdzie polscy internauci spędzają średnio aż 2 godz. i 28 min miesięcznie.
Jacy internauci najczęściej odwiedzają strony i aplikacje zakupowe
Wśród użytkowników kategorii zakupy online widoczna jest przewaga kobiet – 14,1 mln wobec 12,8 mln mężczyzn. Szczególnie wyraźna jest ona w najstarszej grupie, choć częściowo wynika to ze struktury populacji. Jedynie w grupie 25–34 lata przewaga kobiet jest minimalna.
Kobiety są też zdecydowanie aktywniejsze od mężczyzn na stronach i w aplikacjach zakupowych. Najwięcej czasu w miesiącu w takich serwisach spędzają panie w wieku od 25 do 34 lat – 4 godz. i 14 min. Ponad 4 godz. miesięcznie spędzają tu też kobiety ze starszej grupy – 35–49 lat. Wśród mężczyzn najaktywniejsi są ci z przedziału 35–49 lat, którzy poświęcają na zakupy online 3 godz. i 13 min w miesiącu.
O badaniu Mediapanel
Badanie Mediapanel przeprowadza spółka Polskie Badania Internetu we współpracy z Gemiusem oraz Komitetem Badań Radiowych. Stanowi ono połączenie dotychczasowego standardu badania internetu, standardu pomiaru audytorium stacji radiowych Radio Track oraz danych z jednoźródłowego cross-mediowego badania Gemiusa.
Część internetowa badania to pasywny pomiar odwiedzania stron WWW oraz korzystania z aplikacji mobilnych. Oznacza to, że w przypadku witryn e-commerce raportowana jest aktywność internautów zarówno robiących zakupy, jak i oglądających produkty, czytających treści zamieszczane na stronach sklepów, oglądających wideo z prezentacją produktów czy słuchających podcastów opublikowanych na stronach sklepów.
Dzięki unikatowej metodzie pomiaru czasu badanie dostarcza danych na temat rzeczywistej aktywności internautów na stronie. Raportowany jest bowiem tylko czas aktywnego okna. Jest on mierzony podczas wszystkich wizyt, także jednoodsłonowych.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”